ren. Plinius seyt, datmen waergenomen heeft, dat Dieren van tweederley slagh gebooren, een derde slagh voort-brengen, die haere voortteelders niet gelijck zijn, en die alsoo geboren worden, die teelen niet voort, en dat selve geschiedt oock in alle slagh van Dieren: en dat derhalven de Muylen oock niet baeren: Maer datse niet te min somtijts gebaert hebben, dat is in plaets van een wonder gehouden. Iulius Obsequens stelt in zijne Wonderwercken, datter een Muyle in 't Burgemeesterschap van C. Valerius en Herennius, 665 Iaer, nae d'opbouwinge van Romen, in Puglia gebaert heeft. Maer het is een ongewoone saecke: Want als men een dingh wil invoeren, daer niet van sal vallen, soo seytmen, als de Muyle sal hebben gebaert. 't Welck oock geseyt was van eene van Babilonien, aen Darius Koningh van Persien, wanneer de Persianen 't selve belegert hadden, seggende: Wat doedy hier, o ghy Persianen! vertreckt doch, want dan suldy de Stadt krijgen, als de Muyl-Eesels baeren. 't Gebeurde niet lange daer nae, dat een Muyl-Eesel van Zopirus, die een seer groot vriend van Darius was, baerde: Waer over hy moed kreegh om Babilonien te winnen, en hy nam oock het selve in. Daer is oock een spreeckwoort in Suetonius Tranquillus in 't leven van Galba, wanneer zijn groot-vader offerhande deede, datter een Adelaer quam, diewelcke hem het ingewand van den offer uyte handen nam, vliegende daer mede op een vruchtdragenden eycke-boom: Waer uyt voorseyt wierde, dat zijn afkomst, metter tijd, het Keyserrijck soude verkrijgen. Waer op hy antwoorde: Als de Muyle sal baeren. Theophrastus seyt dat in Capadocia of Arcadien de Muylen baeren. Maer de Eesels van dat Land, zijn van een ander slagh, zijnde slechts onse Muyl-Eesels gelijck, wesende geen oprechte Muylen. Alsoo dat de Muyl-Eesels, als onvruchtbaer, voor een beeld van de onvruchtbaerheyt genomen werden.
De Salix of Willige, in de slincker hand, dient oock tot een beeld van de Onvruchtbaerheyt, alhoewel eenige houden, datse dient tot d'Onvruchtbaerheyt van de Vrouwen. En dese plaetse Plinii in 't XVI boeck XXVI cap. seer qualijck verstaende, seggen zy, dat het saet van de Willigen een Medicijne is tegen d'onvruchtbaerheyt. In welcke plaetse hy niet anders wil seggen, dan dat de Willige is een middel totte onvruchtbaerheyt der Vrouwen: Men vind veele, diewelcke kinderen genoegh hebbende, en om niet al te seer daer in te vervallen, 't selve gebruyckten, om hare Vrouwen onvruchtbaer te maecken, gelijck als de Meyskens en Weduwen plachten te doen, om niet swanger bevonden te worden; een snood stuck, dat niet alleen by den Christenen, maer oock by den Heydenen is vervloeckt geweest. Waer over de Griexsche Musonius seyt, dat het den Vrouwen verboden, en oock straffe voorgestelt was, datse geen Medicine noch andere dingen mochten gebruycken, om de geboorte te beschadigen: Dieshalven hebben zy op de veelheyt der kinderen belooningen, en op de onvruchtbaerheyt straffe gestelt. Dat de Willige onvruchtbaerheydt aenbrenght, getuyght Dioscorides klaerlijck, seggende dat hare blaederen, haer saet, schelle en sap, een t'saemen-treckende kracht hebben: de blaeders gewreven en alleen met waeter gedroncken, maecken de Vrouwen onvruchtbaer, en niet alleen den Vrouwen, maer oock den Mannen, gelijck 't selve Isidorus verhaelt. Want de Willige, wort geheeten Willige, om datse willigh wast, wiens saedt, men seyt, van die aert te wesen, dat, wie datselve drinckt, geen kinderen krijght, maer maeckt oock den Vrouwen onvruchtbaer.
De Triglia in de slincker hand, in een schaele met Wijn, wort gehouden, dat oock een teycken van de onvruchtbaerheyt is. Athanaeus verhaelt vreemde dingen van dese Triglia, seggende door 't aensien van Plato in zijne Phaon, dat het een kuysche en suyvre Visch is, en daerom is zy oock Diana toegeheyligt. Alhoewel Egesander van Delphos seyt, datse in het feest van Diana haer wierde vereert, want zy vervolght en dood de venijnige en doodlijcke Zee-Haes: doende sulx totte behoudenisse van den Man, aen de Goddinne van de Iaght, daer dese Iagerinne haer vereert wordt. Maer Apollodorus wil, dat, vermits Diana onder de naem van Hecate een drievormige Goddinne, geseyt wierde, oock de Triglia, door de gelijcknisse van dien naem, haer geoffert wierde: Waer over oock te Athenen een plaetse was Triglia genaemt, want aldaer was het beeld Hecate Triglantma geheeten, waer van de Poët Heraclitus oock sprack. Welcke Visch oock van de Latijnsche Poëten Barbatus Mullus wierde genaemt. En soo is