Koets van Venus.
Venus wort Iongh en schoon geschildert met een krans van Roosen en Mirthen, houdende in d'eene hand een Zeeschelpe.
Venus was naeckt gemaeckt, om de genegentheyt van de dertele omhelsingen, of om dat die geene die altijt te rugge gaet nae de dertle wellusten, dickwijls wert berooft van al het goede. Want de Rijckdommen worden van geyle Vrouwe verslonden, het licchaem wort verswakt, en de Ziele wort met soodanige vuylicheyt bemorst, datter oock niet goeds noch schoons overblijft.
De Roosen en Myrthen zijn dese Goddinne toegeheylight, door de gelijckheyt, die dese reucken met Venus hebben, en door de aenstoockingen en kracht, die de Mirth aen de geylheyt doet. Waer over de Comedyschrijver Futurius, terwijl hy Digon de hoere afschildert, seyt datse hem de Mirth sullen brengen, die hem krachtiger totte Minnelusten souden opstoocken.
De Zeeschelp die zy in de hand heeft, bediet, dat Venus uyte Zee soude zijn gebooren, gelijck van veele wort verhaelt.
Haer koetse wort van twee duyven, gelijck Apulejus seyt, voortgetrocken, en soo men die beschrijft, zijnse boven maeten geyl, want naulijx isser tijd in 't Iaer, datse niet minne becken. Doch Horatius, Ovidius en Statius seggen, dat Venus van Swaenen is voortgetrocken, om te vertonen dat de Minne janckingen het gesangh der Swanen gelijck zijn, die soo veel te soeter singen, alsse naeder