gingen, ten eynde zy hem niet souden bestraffen, dat de leckerheyt, van monde, in hem soude heerschen. Want hy wist seer wel, dat om de gemoederen der Volckeren metten Prince te vereenigen, niet noodiger was, als met achtbaerheyt en Majesteyt van den Scepter, alle Onderdaenen te verbinden, en yder in de Gelijckheyt, te doen leven. Wetende dat de kracht van sijne natuyre haetelijck, maer gematight zijnde, datse lieflijck was en goedertieren. Oversulx beschickte Phaleas van Carthago, een groot lief hebber van de Gelijckheyt, dat in de Stad, alle de middelen en besittingen aen yder Burger souden gelijck zijn, en dat om den haet en nijd, die onder haer was, wegh te nemen, gelijck Aristotel. in het tweede boeck van sijne staet-regeeringe seyt, alhoewel 't selve op het laeste, soo geheel niet wierde toegestemt: want de eedele en treflijckste Mannen wilden het gemeen ongeval, met het slecht en veracht Volxken, niet gelijck dragen, waerover dickwijls twist en kibbelinge ontstont. Maer soo daer recht wort aengemerckt, waer de rechte Gelijckheyt, wesende het opperste goed van een Stad of Republique, gesocht wort, soo volght nochtans niet, dat, het geene 't welck buyten dese Gelijckheyt gaet, daerom tot schade van de Stad of Gemeene beste soude gedyen. Waer uyt dan geoordeelt wierde, dat een Man, die in volmaecktheyt van Deughde, boven andere, uytstack, door sijne verheventheyt en uytnementheyt de Gemeente soude schadelijck zijn. En oversulx hebben de Griecken, diewelcke Vinders van alle goede Burgerlijcke Wetten geweest zijn, en insonderheyt die van Athenen, wel geweeten dat de geene, die de Republique schaedelijck was, straffe verdiende: Maer iemandt om sijne uytnemende Deughd te straffen, dat was een groote sonde. Derhalven hebben zy een eerlijcke straffe bedacht, om het rechtvaerdigh of onrechtvaerdigh vermoeden, te onderdrucken, 't welck zy van eenigh uytstekent dapper Man hadden, noemende dieselve straffe Ostracismus; gelijck oock, wanneer iemandt sich kende vol van bloed, en van een seer stercke en wackere natuer te zijn, soo speende hy sich wat van de spijse, hebbende voor een gebruyck sich een ader te doen openen, om in dit gebreck niet te geraecken, waer in veele, door te groote wackerheyt van haere kracht, plachten te vervallen: treckende te gelijck uyt Plutarchus, terwijl hy van 't Ostracismus spreeckt, dat dit het Volck als een Medicijne, voor een seeckere gestelde tijd plagh te dienen, verplaetsende buyten de Stad voor den tijd van tien Iaeren, soodanigh Burger, diewelcke boven andere uytbromde, 't zy door eere, Rijckdoom, of grootdunckentheyt, in welcken tijd hy aldaer affienlijck en niet was te lijden, straffende met dese straffe alleene doorluchtige persoonen: Waer by dieselve Schrijver noch seght, dat Hiperbolus een snoode boeve, soeckende met dese Wet en gelijcke boete te straffen, eene van de drie treflijcke Burgeren van Athenen, als Feacus, Nicias en Alcebiades, soo viel de straffe, tegens haer aert, op den kop van desen moet willigen Hiperbolus en op 't ander gemeen en slecht Volxken, om met gelijcke boete gestraft te worden: Maer het gebeurde, dat dese straffe in dese persoonen geschent zijnde, dieselve daer nae geheel wierde wegh genomen. De straffe wierde Ostracismus geheeten, nae een steentjen 't welck Ostracus genaemt was, waer op de Burgeren den naeme teyckenden, van die zy wilden uyt der Stadt gebannen hebben, welcke steen zy daer nae wierpen, op een plaetse van de Merckt, die met tralien was omslooten, waer van het getal al over de ses duysent most wesen, om de stemmen wegh te draegen. Dieselve Schrijver seyt, in 't leven van Alcibiades, dat dese straffe van Ostracismus, niet ingestelt was, om de bedroefde te straffen, maer alleene om de al te groote hooghmoedigheyt van andere te maetigen: en daerom wierde zy met een ander naeme moderatione of tuchtinge genaemt, diewelcke geschiede ter begeerte van de Benijders, die alsdan haere tegenstrijdige in tien Iaeren, voor haere oogen, niet sagen: Door wiens afwesen haere smerte, die door 't dagelijx sien, aenwies, in haer wat wierde verkoelt, die anders booslijck haere gemoederen doorboorde. Aristoteles handelt van dese straffe in 't tweede boeck van sijne Politica, noch breeder, seggende: Waerom van de Steden, daer 't Volck regeerde, de Ostracismus gevonden was: om dat dese Steden de Gelijckheyt in waerden hielden. Derhalven wieder schijnt, door Rijckdoom, of al te veel Vrienden, of om andere te groote Mogentheyt, boven andere uyt te steecken, sal voor seeckere gestelde