Poesia, of Dichtkonst.
Een Vrouwe in Hemelsverwe gekleet, houdende in de slincker hand een Liere, en mette rechter een strijck-stock, wesende met Lauwer gekranst, hebbende voor haere voetan een Swaene.
Zy wort met Hemels verwe gekleet, om dat de Hemel Vranos in 't Griex genaemt wort, en de Sangh-Goddinne die de geest aen de Poësie of Dichtkonst geeft, wort Vrania of Hemelsche geheeten. En nae 't getuyghnis van alle Poëten, soo kan niemant in dese konst duchtigh of bequaem zijn, ten zy hy met eene besondere gaeve van Godt is begenaedight: En hierom worden de Poëten geseyt, datse uyt den Hemel haeren oorsprongh hebben.
De Liere wort haer in de hand gegeven, om dat het Harmonische medeklinckende geluyt, seer vorderlijck is totte medeklinckinge van de Poësie. En in 't besonder plachtmen dit instrument by oude tijden te gebruycken, by die geene die slechte dingen songen, waer over zy van de Liere, Lyrici, dat is Lierenspeelders wierden genaemt.
De Lauwerkrans betoont, dat het ooghwit van alle Poëten niet anders is, als om vermaert te worden, daer nochtans alle andere konsten voordeel en profijt uyt de haere soecken te trecken. En gelijck de Lauwer geen meer verwonderinge in haer heeft als de geduerige groenigheyt van haere blaederen, alsoo hebben oock de Poëten dit alleene, dat haere naeme magh altijd leven.
De Swaene kan door d'Ouder haere stemme gestadiger en soeter drayen, door 't uytstrecken van haeren hals, en alsoo worden oock de Poëten, door den tijd van Iaeren, in haere konste vaster en beter, gelijckmen verhaelt van Oedipus Colonaeus en andere.