sich selve doorluchtigh maeckt: want hier door, soo wort hy Godt gelijck, die daer is, de Deughd en de goedheyd selve.
De Sonne vertoont, dat gelijck die selve uyt den Hemel het aerdrijck verlicht, alsoo komt oock de deughd van 't herte, en beschermt haer welgeschickte mogentheyd, om te bewegen en kracht te geven aen onse geheele lichaem, 't welck is de Kleine Werreld, gelijck de Griecken seggen: en daer nae verlichtse, verwarmtse, en wackertse door de Deughd, 't selve alsoo op, dat een groot deel van de oude Philosophen, geoordeelt hebben, datse genoegh was om onse begeerlijckheyt te vervullen, en 't geene onse vermaecklijckheden in dit Menschlijcke leven, soude mogen wenschen. En overmits de Heere Iesus Christus in de H. Schrifture genaemt wort de Sonne der Gerechtigheyd, verstaende de algemeene gerechtigheyd, die andere deughden omvat: daerom worter geseyt, wie dat Christum in 't herte draeght, dat dieselve heeft het voornaemste cieraet van de waerachtige en volmaeckte deughd.
De Lauwerkrans bediet, dat gelijck de Lauwer altijd groen, en nimmermeer van den blixem geraeckt wort, alsoo hout sich oock de Deughd in haer kracht, en wordt nimmermeer van eenige rampen, hoedanigh dieselve mogen wesen, te neder geslaegen, noch wort oock door brand, schipbreeckinge, noch door tegenspoet of ongeluck verlooren.
De Spiesse wort haer tot een teycken van voortreflijckheyt gegeven, om dat de Oude hier door de Deughd te kennen gaeven. Zy bediet oock het geweld en de macht die zy heeft over de sonden, diewelcke altijd, door de Deughd, zijn overwonnen en t'onder gebracht.