Cesare Ripa's Iconologia of Uytbeeldinghen des Verstants
(1971)–Dirck Pietersz. Pers– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 18]
| |
niet te sien aen wien hy die doet, en die deselve ontfangt behoort niet te ondersoecken van wien of van waer dieselve komt. Zy heeft bey de handen onder het kleed verborgen, 't geld uytreyckende aen twee kinderkens die onder haer syde staen, hebbende op 't hoofd een ontsteken lantaerne met een olijfkrans omwonden, daer de vruchten en bladers aenhangen. Aelmoesse is een werck van liefde en barmhertigheyd, waer door wy de arme te hulpe komen in 't herbergen, spijsen, kleeden, besoecken, verlossen en begraven. De verborgen handen onder 't kleed bedieden 't gene Mathaeus 6 verhaelt: Laet u slincker hand niet weten wat u rechter doet. En het ander gebod seyt: Doet u aelmoessen in 't verborgen, en u Vader die 't siet &c. Het aengesteken licht vertoond, dat gelijckmen een licht ontsteeckt sonder verminderinge van 't ander, dat het oock alsoo in de bedieningen van de aelmoessen was gelegen, want God gedooght niet dat yemand van sijne middelen soude werden vermindert, maer hy vergelt het weder mildelijck met hondertvoudige winst. De olijfkrans op 't hoofd betoont die barmhertigheyd die den mensch tot aelmoessen beweegt, wanneer hy siet dat een arm mensch dat selve noodig heeft. Daerom vergelijckt David dieselve by eenen vruchtbaeren wijnstock in 't huys des Heeren. En Hesichius van Hierusalem, uytleggende de plaetse Levitici van de uytgestorte olie, seyt dat het de Aelmoesse is. |
|