vveynigh dagen sat Alexander in sijn Koninghlijck Paleys, maer nu leyt hy dood, onder dese Sarck. De ander sprack, voor vveynigh dagen, vvas hy een Groot-machtigh Koningh, die de aerdbodem te enge vvas, maer nu vvort hy in een kleyne hoeck vvech gestopt. De derde seyde, voor desen vvas sijn Tafel met Koninghlijcke spijse op-gedischt, vvaer mede hy sijn lichaem versadighde, nu sullen sich de vvormen vvederom met hem verlustigen. De vierde seyde, des Menschen leven is even gelijck een brandende keerse, en gelijck die allenskens verteert, soo neemt oock des Menschen lichaem af, en sooder een stercke vvind op aen set, soo vvertse licht uytgeblasen, sulcks datse een vuyle stanck nae laet: En even soo gingh het oock met den Mensche, die men daerom oock stracks most met de aerde decken: hoe lief hy oock vvas. En om dit naeder uyt te drucken, gingh een ander stil-svvijgende, d'eene deure in en d'ander uyt. Waer mede hy te kennen gaf, dat ons leven slechts vvas een ingangh en een uytgangh in de Werrelt. Gregorius seyt, Onse begeerten zijn groot, maer een kort leven breeckt die af. Antiphon seyt: Ons leven is als de gevanghnisse van eene dagh. en ick soude het gantsche leven, den tijd van eene gelijcke dagh mogen naemen, daer door wy slechts in de Werld sien, en den Nakomelingen het licht en het leven na-laten. Petrarcha singht,
Ick schick my alsoo veel ick kan,
En sie mijn eynd' van verre an:
't Is morgens als een jeughdigh kind,
Maer nu soo word ick oud en blind.
Ons leven is maer eene dagh,
Broos, wanckel, en vol naer' geklagh,
Vol wolcken, dampen en verdriet:
Het schijnt wel schoon, maer 't isset niet.
De H. Schrift gelijckt de broosheyt onses levens, by een bloem, een vvind, roock, schaduvv, droom, Wevers spoele, en damp, &c. Waer over, als sich een Christen, dit alles te gemoed voert, soo heeft hy overvloedige reden om dit leven, met ootmoed en needrigheyt over te brengen, gedenckende, dat yder dagh de laetste is.