Teghen Godt is quaet vechten.
Nou pugnaqum esse cum deo
WAt de Poëten by dit gedichtsel hebben willen te kennen geven, sal velen bekent zijn. Sy hebben hier mede de hoogmoedigheydt en op-geblasentheydt der menschen willen uytdrucken: Want sy versierden hoe de Reusen den God Iupiter wilden bestormen en uyt sijnen Throon storten, over sulcx rolden sy de bergen op een ander om den Hemel te bestoken, maer zijn door den blixem van Iupiter verplettert. Dit wort eygentlijck verstaen van sodanige menschen die boven haer vermogen dinghen willen aenvaerden daer toe sy veels te swack zijn, ja van sulcke die met hare neuswijsigheydt in de binnen-kameren van Godes geheymnissen willen dringen, en Godt selve meesteren, daer sy doch alle tot schande worden. Gelijck die gene, die de bergen wilden doen baren, seer belacchelijck bespot wierden, alsoo der slechts een muysken voor den dagh quam, alsoo doen oock vele menschen in Geestelijcke als Wereldlijcke saken. Om dat Godt u niet heeft willen alwetende hebben, heeft hy u menschen gemaeckt, dat is, swack en sterflijck: ten eynde niemant door sijne verwaentheydt opgheblasen wierde om al te hoogh na den Hemel te steygren. Icarus willende met de klaerheydt en lieflijcke warmte der Sonne te dertel spelen,