ling
gekregen voor de moderne Westerse natuurfilosofie, in het bijzonder voor de
ideeën van Ernst Mach, en trachtten deze te verbinden met het marxisme. Een
soort ‘Machisme’, met Bogdanov, Lenins naaste medewerker, en Lunatcharski als
woordvoerders ontwikkelde zich tot een invloedrijke stroming in de
socialistische partij. Na de eerste revolutie vlamde de strijd weer op, daar hij
verband hield met alle taktische en praktische verschillen in de socialistische
beweging. Toen trad Lenin vastbesloten op tegen deze afwijkingen, en geholpen
door Plechanov, de bekwaamste vertegenwoordiger van de marxistische theorie
onder de Russen, slaagde hij er spoedig in de invloed van het Machisme in de
socialistische partij te niet te doen.
In de inleiding bij de Duitse en Engelse uitgaven van Lenins boek roemt Deborin -
toen de officiële vertolker van het leninisme, maar later uit de gratie geraakt
- het belang van de samenwerking van de twee meest vooraanstaande theoretische
leiders voor de definitieve overwinning van het ware marxisme op alle
anti-marxistische, reformistische stromingen.
‘Lenins boek is niet alleen een belangrijke bijdrage tot de filosofie,
maar het is ook een opmerkelijk dokument van een strijd binnen de partij, die
van het grootste belang was voor de versterking van de algemene filosofische
grondslagen van het marxisme en het leninisme; het heeft in belangrijke mate de
daarop volgende groei van het filosofische denken onder de Russische marxisten
bepaald... Jammer genoeg liggen de zaken anders buiten de grenzen van de
Sovjet-Unie... waar Kantiaanse scholastiek en positivistisch idealisme in volle
bloei zijn.’
Omdat het belang van Lenins boek hier zozeer wordt onderstreept, is het
noodzakelijk het aan een ernstige kritische studie te onderwerpen. De leer van
het partij-kommunisme van de Derde Internationale kan niet goed worden
beoordeeld tenzij zijn filosofische grondslag zorgvuldig wordt bestudeerd.
Marx' studies over de maatschappij, die nu een eeuw lang de arbeidersbeweging in
toenemende mate hebben gevormd, kregen hun vorm van de Duitse filosofie. Zij
kunnen niet worden begrepen zonder een studie van de geestelijke en politieke
ontwikkelingen van de Europese wereld. Zo staat het ook met andere
maatschappelijke en filosofische stromingen en met andere scholen van het
materialisme die zich naast het marxisme hebben ontwikkeld. Dit geldt ook voor
de theorieën die aan de Russische revolutie ten grondslag liggen. Alleen door de
maatschappelijke oorsprong