ten de moeilijkheden te ontwijken, zou ik terecht als laf kunnen worden betiteld.
Welke zijn dan die gevallen?
Die gevallen doen zich voor wanneer het erom gaat zijn ‘Generallinie’ gestand te doen, wanneer onze persoonlijkheid in het spel is en wij metterdaad moeten instaan voor wat onze overtuiging is.
Zou men dan volgens jou zich mogen verschuilen, de waarheid mogen verzwijgen, compromissen mogen aangaan, indien de generale lijn er niet door in gevaar komt?
Natuurlijk; gelijk je weet zijn volgens mij de meeste menschen niet zoo de moeite waard en men behoeft zich daarom niet aan hen bloot te geven, maar wanneer ik gedwongen ben met hen mee te doen en hun laf gekonkel aan te hooren, mag dat nooit geschieden uit lafheid; slechts uit een door de omstandigheden opgelegde noodzakelijkheid. Steeds moet men echter, ten opzichte van de menschen die het verdienen, bereid zijn in te staan voor zijn overtuiging, gereed zijn zijn levenshouding te verdedigen.
In laatste instantie verwerp jij dus ieder compromis?
Zonder twijfel: in het door mij aangeduide opzicht is ieder compromis uit den booze en een bewijs van verwerpelijke lafheid. In moreel opzicht mag er geen compromis bestaan; moet men geheel zichzelf durven zijn en zelfstandig zijn plaats durven bepalen.
Ook wanneer zulk een mensch dan geheel alleen en zonder houvast met zijn omgeving en medemenschen zou komen te staan?