overdrijven, meesterlijk. Haar hoogtepunt heeft zij in dit tooneel bereikt, hetgeen wel zonderling voorkomt; immers al deze fransche tooneelstukken zijn volgens eenzelfde techniek geschreven, getimmerd op eenzelfde ‘charpente’: een climax tot het derde bedrijf; het vierde een epiloog. De jaloerschheid-scène nu in het tweede bedrijf was de beste brok uit een van Mevrouw Bertrijn's beste rollen; het was, gelijk het van dit Montmartre-modelletje te verwachten was, dierlijk instinktmatig. Zoo hoorde het.
Zonder licht met de woorden om te springen, mogen wij zeggen dat Mevr. Dilis voortreffelijk waardig was in de prinses de Chabran. Een sierlijk, stijlvol spel.
Flink typeerde Mevr. Ruysbroeck hare rol. Immers ‘er zijn geen kleine rollen, enkel kleine artiesten.’ Mevr. Noterman zeide fraai het weinigje dat zij te zeggen had; in de Montmartremodelletjes deden de juffrouwen Bertrijn en Vervoort echt prettig. Mej. M. Janssens voldeed als Suzette Cassagne.
Geen dankbare partij had de heer Cauwenbergh, in de vertolking van Pierre Bernier, te verdedigen. Een rol voor dewelke hij waarschijnlijk ook niet heel veel sympathie voelde en daarom misschien niet heelemaal in de rol van den schilder-parvenu inwerkte. Overigens het dient gezegd: de rol van Pierre Bernier is een uiterst moeilijke partij. In de bedrijven één en vier was hij op zijn best; in één, den toekomstigen arrivist eenigszins verradend, maar zonder charge. In vier, de man die zich in een navrante liefdeshistorie betrokken voelt. De heer Bertrijn was goed in de rol van Rouchard. Hij heeft deze tweede-plansrol naar zijne juiste waarde uitgebeeld en vooral, en dit is hier voornaam, er voor gezorgd dat hij niet in melos verviel, iets waar deze rol onbetwistbaar aanleiding toe geven kon. M. Piet Janssens was de prins. Volgens den tekst zelf is deze prins een ... weinig prinselijk prins, zoo werd hij ook gespeeld. Goed spel van den heer B. Ruysbroeck en goed debuut van den heer A. van Thillo. De rol van den heer Van Roy was te onbeduidend opdat wij ons over deze aanwinst zouden uitspreken. De artiesten-kunstschilders in het eerste bedrijf mochten wel iets meer van den ‘rapin’ hebben. Verder: regie verzorgd.
Balans: een zeer geslaagde vertolking van een stuk dat voor het temperament van onze akteurs, zoowel als voor andere niet specifiekfransche, weinig geschikt scheen. Wij verwachten: Kleine menschen.