Neem een regio als Coronie. De meerderheid bestaat uit Creolen, maar er zijn ook Javanen, Hindoestanen, enzovoort. Wat we nu nastreven is, dat wanneer je Coronie democratiseert ook daadwerkelijk de belangen van de regio Coronie aan de orde zullen komen zoals de rijstcultuur, de cocoscultuur, de visserij, de grondveredelingsproblemen en noem maar op.
De oriëntatie van de mensen zal in dit proces dus in de loop van de tijd meer en meer op de werkelijke belangen en behoeften van de regio's en de mensen moeten worden gericht. Wat tot dusverre gebeurde was dit. Voelde men zich behoren tot de Creoolse groep, dan zochten de Creolen in Paramaribo, Coronie, Nickerie, noem maar op, elkaar op in een politieke partij. Maar daarmee werden de werkelijke belangen van de Creolen verdoezeld. Dat systeem hield immers geen enkele rekening met hun werkelijke sociale status? Deze erfenis moet worden doorbroken. Daar zijn we mee bezig. Dat is de “Stanvaste”-beweging en ik vraag me af of dit wordt begrepen. De beweging schept het forum waardoor de mensen op sectoraal, regionaal en nationaal niveau in staat zullen zijn reële belangen aan de orde te stellen. Wat “Stanvaste” dus in de eerste plaats bewerkstelligt, is een zo groot mogelijk aantal mensen uitgebreid informeren. We doen dit niet alleen om de politieke gerichtheid te bevorderen, maar vooral ook om het sociale bewustzijn van de mensen te helpen ontwikkelen en stimuleren. Je zou kunnen zeggen: we willen de bevolking vertrouwd maken met, wat we noemen, het ontwikkelen van een economisch bewustzijn.
We zijn dus doorlopend met de mensen bezig. Ik begrijp, dat u veel meer tijd met mij zou willen doorbrengen voor dit interview, maar u begrijpt, onze prioriteit ligt nu bij onze bezigheden hier. We zijn dus bijvoorbeeld bezig om de landbouwers in Nickerie uiteen te zetten, wat voor hen, ook in geld, dus wat de voordelen voor henzelf bij deze nieuwe vorm van democratie zijn. Nu heeft iedereen een eigen tractortje, een eigen “combine”, een eigen opslagplaats. Wat we dus aan het uitleggen zijn, is welke voordelen eraan zijn verbonden, wanneer een aantal landbouwers gezamenlijk een tractorenpark zou opzetten, gezamenlijk onderdelen zou aanschaffen, gezamenlijk de kunstmest en pesticiden in zou kopen en opslaan. Dat kan voordelen opleveren. Dat bedoelen we dus met het bijbrengen van een meer ontwikkeld economisch bewustzijn. Die scholing houdt dan ook inderdaad in het leren van elementaire economische principes, naast dus het verbreiden van kennis van onze eigen geschiedenis en van de politieke doelstellingen van de revolutie.’