Is dat een van de redenen waarom Japan al vanaf de Tweede
Wereldoorlog op een enorme schaal zoveel mogelijk westerse technologie en
know-how heeft geïmporteerd?
Waarschijnlijk wel. Maar om verder te gaan met mijn betoog: ik heb een nogal
eigenaardige hypothese over de fundamentele verandering van een naïeve in een
geciviliseerde samenleving. Misschien leidt het tot verwarring, maar deze
diepgaande verandering duid ik met de term ‘grote culturele revolutie’ aan.
Waaraan de Japanse jeugd dus thans blootstaat?
Inderdaad. Deze grote culturele omwenteling bestaat grof gezegd uit een viertal
stappen. Ten eerste de technologische revolutie. Daarna de industriële
revolutie, geleidelijk gevolgd door de maatschappelijke revolutie. En dan pas
verscheidene eeuwen later tenslotte de revolutie in de menselijke geest. Het zal
nog lang duren voordat ons innerlijk eveneens zal zijn veranderd.
Soms was er tijdens de pre-industriële fase sprake van een revolutie van moderne
technieken. Zo werden de belangrijke culturele veranderingen vanaf de twaalfde
eeuw voor Christus bijvoorbeeld veroorzaakt door de ontdekking hoe ijzeren
gereedschap tegen lagere kosten vervaardigd kon worden, waarna het massaal
geproduceerd kon worden. Deze ontwikkeling, die in West-Azië plaatsvond, werd
daarna geleidelijk gevolgd door de stichting van de voornaamste steden in
Centraal-Azië, die in een lange keten van Zuid-Europa tot aan China liepen.
Tussen de achtste en tweede eeuw voor Christus lag de periode van de grote
denkers. Deze volgden elkaar binnen een betrekkelijk korte spanne tijds op, een
verschijnsel waaraan sommige geleerden speciale aandacht hebben besteed.
En gelooft u dat het aan een dergelijke fase, waarin een aantal
belangrijke filosofen grote invloed uitoefenden, in de culturele
ontwikkeling van Japan heeft ontbroken?
Japan heeft de drie eerste stadia al achter de rug: de technologische revolutie,
de industriële revolutie, en langzamerhand ook de maatschappelijke revolutie.
Wij zijn echter helaas nog steeds niet toe aan de revolutie in de menselijke
geest.
Wat dat betreft staat Japan allerminst alleen.
De bevrijding van waarden, culturele waarden, is absoluut, fundamenteel
noodzakelijk.
En gelooft u dat de Japanse jeugd daar nu mee bezig is?
Laten wij zeggen dat er een eerste begin mee is gemaakt. Op het ogenblik zijn er
inderdaad een aantal mensen die gaan nadenken over de innerlijke problemen van
ons volk.
Hoe lang zal een dergelijk rijpingsproces volgens u duren? Tenslotte
zijn wij al enige jaren geleden het nucleaire tijdperk binnengetreden.