rituele knikken en buigingen, en dan krijgen we zelfs toestemming om dat grootste monster van alles, de onderwatercamera, naar beneden te laten, 400 kilo zwaar, voorzien van ramen, bellen, lichten en een levendig gebrom uitstotend als iets hem niet bevalt, en met grote vertedering zie ik dat aan, daar beneden, hoe de stille die mansgrote gele camera hanteert, hoe op dit ogenblik niemand nog begrijpt wat de ander bedoelt en het maar wentelen en rondzwemmen geblazen blijft, langs koralen, planten, dunne sierlijke groene slingers, kleine stenen vijvertjes, kortom langs een nieuwe vreemde aarde waar water boven op staat, en door zilveren scholen vissen met hun eenzame herders - lichten gaan aan en uit, de filmster meandert als een meermin voor het grote glazen oog en neemt de mooiste zwemposes aan en haar beeld verdwijnt in het gele monster, minstens duizend meter van haar, naar de leider van het geheel me later meedeelt. Dan krijgt iedereen het koud en me aan de rand van het schip vasthoudend zie ik hoe ze allemaal aan het touw naar boven komen, en allemaal hebben ze pijn aan hun oren en de beeldschone filmster heeft zelfs 'n bloedneus wat voor eeuwig door alle andere op de lijst der stille bewondering wordt bijgeschreven, want ze had tenslotte ook eerder naar boven kunnen komen.
Het woord honger staat nu met grote stille letters boven de hoofden geschreven, dus begeeft de schrijver hiervan zich met de kapitein in een heel klein bootje op weg naar de dichtstbijzijnde haven, die van het nudisten-eiland. De storm die de zeeman vannacht aan voelde komen begint op te steken, het kleine bootje slaat met harde klappen tegen de golven en ik vraag me af naar welke advertentie ik nu weer zit te kijken, want hij zit