of superindividualist is geen nieuwe gedachte, maar dat een hele maatschappij, hoewel levend in een schijnbaar rigoureuze orde, een totale wanorde zou kunnen zijn is opwindend genoeg. Deze wanorde: op weg naar een moderne uitgever loop ik achter twee van de armoedigste soldaten ter wereld met oude, bruine, Duitse helmen op. Ik zit bij de uitgever in de modernste werkkamer die je je kunt voorstellen - vormgeving superieur aan de Italiaanse, en hij laat mij zien op welke achterlijke, stupide, boerse wijze een middeleeuwse censuur, letterlijk met rood potlood, te keer gaat. Ik ga op bezoek bij een modern schilder, waarvan het werk in de hele wereld gekocht wordt. Hij heeft de richting aangegeven voor een nieuwe beweging in de kunst, en de internationale kritiek heeft veel verteld over de Spaanse aarde. Ga er maar aan staan, aan de Spaanse aarde! Rij één keer bij Murcia niet meteen door naar Torremolinos, maar sla zo'n weg in die wit is op de kaart. De eeuwen vliegen je uit de handen, je staat naast een peon met een houten instrumentje in je handen, en je hakt in de stenen grond, een leven lang, voor geen loon, want de grond is van de Hertog van X of de Markies van Y, zoals de hele provincie, en zoals vier-vijfde van àl het land in Spanje in handen is van nog geen vijf percent van de bevolking. Niets is makkelijker dan je in dit land een radicale hervormer te voelen, een vooruitstrevend iemand, je hoeft alleen maar te kijken, één grote, wonderlijke, wanordelijke tegenspraak, een brutale, altijddurende dialoog met zichzelf. Feodale adel, mismaakte vakbonden, atavistische stierenvechters en opkomend grootproletariaat. En dan: hispanidad en europeitis. Hoe het af moet lopen? De meeste jonge Spanjaarden die ik gesproken heb hopen dat de rest van Europa Franco niet het plezier zal doen om hem toch binnen