Een zachte aanraking van zijn zieleleven. Over 'ware' en 'valse' mystiek rond 1900
(2008)–Peter J.A. Nissen– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 26]
| |
Geen restauratie van de middeleeuwenVan Deyssels teleurstelling had er wellicht mee te maken dat hij had gehoopt in de nieuwe roman van Huysmans het antwoord te vinden op een vraag - of beter een verlangen - dat hem zelf in de voorbije maanden had beziggehouden. Huysmans wist namelijk aan het eind van de negentiende eeuw bij velen in Frankrijk en daarbuiten het ‘verlangen naar de middeleeuwen’ aan te wakkeren.Ga naar eind60 In het begin van 1895 droomde ook Van Deyssel zelf van een ‘aesthetische restauratie’ van het middeleeuwse katholicisme. Een gesprek op 24 januari 1895 met de filosoof Bolland had bijgedragen aan zijn ontnuchtering. Bolland schreef hem enkele dagen later nog: ‘Een aesthetische restauratie der kerkelijke middeleeuwsche wereldbeschouwing is in waarheid alleen dan mogelijk, wanneer men die in de verbeelding reproduceert als eene zaak van het verledene, die over ons huidig denken en doen geen macht meer heeft.’Ga naar eind61 De middeleeuwse - lees: kerkelijke - wereldbeschouwing had afgedaan, hoe mooi zij - in sommige van haar aspecten - in de verbeelding ook kon blijven lijken. Men kan de teleurstelling van Van Deyssel over En Route ook eenvoudig samenvatten: volgens Van Deyssel had Huysmans de katholieke kerk en het katholieke geloof dan wel teruggevonden, maar hij was de mystiek, het vermogen om die ‘zachte aanraking van zijn zieleleven’ met diepgang te beschrijven, kwijtgeraakt. Wellicht bedoelde Frans Erens iets soortgelijks, toen hij bij het overlijden van | |
[pagina 27]
| |
Huysmans in 1907 schreef dat deze wel had gewezen op het bewonderenswaardige van de grote mystici, maar toch zelf nooit een mysticus was geworden.Ga naar eind62 |
|