schrijving te willen leveren van de Koloniale expositie te Parijs, met
de commissievergaderingen en bouw der paviljoenen, de ontmoetingen en amoureuze
relaties van uit alle werelddelen tijdelijk naar het expositieterrein
samengestroomde mensen, zonder over dit speciale talent te beschikken. Hoe een
Nederlands architect en een Russin, een vermogend meisje en een verlopen
Hongaar elkaar duperen, het kan treffend zijn, het kan zich afspelen tijdens
een expositie, maar men wordt niet overtuigd dat deze tragedies ook niet zonder
de expositie plaatsgegrepen hadden. Zolang arme meisjes bontmantels begeren,
zolang jonge mannen verheimelijken zullen hoezeer het geld hun welkom is van
een waarlijk door hen beminde vrouw, doen zulke drama's zich voor. De enige
personen in dit boek, waarvoor de expositie van essentieel belang is, een feit
in hun leven, zijn twee pasgetrouwde mensen, een aannemer en zijn vrouw, wegens
de expositie voor korte tijd naar Parijs verhuisd. De bladzijde die beschrijft
hoe de jonge vrouw uit winkelen gaat, inplaats van zoals in Holland door de
groenteboer op de stoep bediend te worden, vormt een charmante passage in het
overigens - vooral door de dikdoende schrijftrant - moeilijk met genoegen te
lezen boek.
Moet een boek met genoegen te lezen zijn? Ja, mijns inziens, als het
slechts onbetekenende mensen geeft, als het - met andere woorden - geen ‘held’
bevat. Slechts de uitbeelding van een held of heldin, van deugd of schoonheid,
veroorzaakt ervaringen bij de lezer die niet meer genoegen te noemen zijn.
Zulke ervaringen van hoger orde terzijde gelaten, welk genoegen had ik
dan wel van dit boek mogen verwachten, toen ik ‘ergens in Nederland’, in mijn
uniform, mij op een avond tot lezen zette? Het genoegen, het met heimwee
vermengd genoegen, dat iedereen kent die langer dan een week-end in Parijs
geweest is: het genoegen aan Parijs te denken, aan het rijtje taxi's midden op
de straat, aan de krantenstalletjes onder de bomen, aan het café waar men leest
en tric-trac speelt, aan de merkwaardige geur van de trappenhuizen. Vooral nu
croissants