len voor een kosmisch gevaar - ‘Er is geen zonde,
er was geen zondeval!’ - Al die negaties zijn van vroeger. Een nasleep van
twijfel is zelfs voorbij. Wat is er thans? Thans is er de maatschap ‘Aardsch & hemelsch’. Buiten alle levenswaarheden om,
sterker dan alle abstracties, bestaat er een concreet geluksgevoel van
permanente mogelijkheid. Er bestaat een handtastelijk bewijs, aandeelhouder te
zijn van Aardsch & hemelsch. Niet langer om de woestijn niet te vrezen,
neen, alleen om zichzelf te voelen leven, bloedwarm en welbehagelijk, steekt de
struisvogel de kop nog iets dieper tussen de veren. - Ja, het is, hoe zei ik
dat ook weer, het is een verrukkelijk bundeltje!
Jan, denk niet, dat ik met je wijze lichtzinnigheid de draak steek. Je
hebt, langs een merkwaardige literaire slingerweg, langs imitaties,
overdrijvingen en probeersels, eindelijk een eigen stem gevonden. Je hebt nu de
vorm te pakken, die je ontroeringen tot echte poëzie omzet. Je hebt een gaaf
geluid. Je spreekt tot me. Je tijd werd de dag van vandaag, je plaats werd een
stoel aan tafel, je levensinzichten werden zo eenvoudig als de goede manieren
tijdens een feestelijke stemming. Je heft het glas op en je spreekt. En omdat
je goed spreekt, en verstaanbaar spreekt, en omdat je de woorden vlot kiest en
precies zoals ze in je opkomen, wordt het vanzelf poëzie, gaat het vanzelf
bewegen en rijmen. Iedereen heeft zich daar wel eens op betrapt. Maar lang niet
iedereen blijft genoeg zichzelf en zijn woorden vertrouwen, om, wanneer het
ernstiger gedeelte van de toast moet worden uitgesproken, ook dan nog de
improvisatie te kunnen voortzetten. Velen zeggen dan ‘nu alle gekheid op een
stokje’, - onderbreken het rijm en ritme, en steken in banaal proza, maar met
zoveel mogelijk ontroerde stem, de serieuze rest van hun speech af, een
heilwens of anderszins. - Geheel anders spreek jij, Jan. ‘Gekheid op een
stokje’, zie hier wat voor jou juist voorwaarde is tot poëzie, en tot een
poëzie, waar je de ernstigste dingen mede weet te suggereren. De enorme
zeepaffiche van Bébé Cadum, een kermisdeuntje, de letters C. & A., van
Brenninkmeyer, het is de dwaasheid die een beeld omto-