baanbreker, Jan Celliers, gegaan, terwyl hy in die Switserse
gebergte sit. En so het die skrywer van hierdie bundel pas in Holland, waarheen
hy getrek het om vir dokter te studeer, gedigte oor volk en vaderland begin
skrywe.’ -
De gedichten, die
Keet, volgens zijn voorrede, waarvan ik hier
de aanvang overnam en die een onderschrift heeft ‘Op see, huistoe, Nov. 1919.’
-, de gedichten die Keet in zijn studententijd in
Amsterdam schreef, ze werden daar uitgegeven en
bereikten nu reeds een vierde druk. ‘Op grond hiervan kan ons die hoop
uitspreek, dat die Afrikaanse literatuur gaandeweg net so sy weg naar die harte
van die hollandse lesers sal vind, as die vlaamse literatuur gedoen het’, -
zegt de uitgever in een voorrede voor de tweede druk, die hier nogmaals is
overgenomen.
Het merkwaardige van deze literaturen, die voor ons Hollandse lezers
niet taal- maar dialect-kunst zijn, heeft
Verwey zo goed begrepen, toen hij in zijn
studie over ‘De poëzie van Zuid-Afrika’ schreef, dat zij niet uit een
schrijftaal maar uit een spreektaal voortkwamen. Deze poëzie, zegt Verwey, is
een bloem van spraak, zoals zij in zijn meest bewogen dagen, uit het hart en op
de lippen van een dichter ontloken is.
Wat, vooral voor lyriek, de grotere ‘charme’ is niet in een schrijf-
maar in een spreektaal zich uit te drukken, zal ieder duidelijk zijn. De gehele
poëzie bij ons vóór '80 en ga als ge enkele gedichten van
Luyken en
Poot overslaat maar gerust terug tot en met de
alexandrijnen van
Vondel, was geschreven in schrijftaal, in
declamatie-taal als ge wilt, maar nimmer in spreektaal, zoals enkele van
Vondels kleinere gedichten, van
Huygens, maar vooral van
Breero. De dichter placht zijn stem iets te
verhogen, te doen zwellen, hij voelde zich iemand die tot een menigte sprak en
niet slechts voor zichzelf een gevoel in woord bracht. En zie hier, waarom,
toen de mannen van '80 begonnen te schrijven, zij zo de nadruk legden op de
persoonlijke emotie. Hunleus had kunnen luiden: schrijf in de spreektaal; en
misschien was dit hun leus ook wel, taalkundig bezien, al formuleerden zij het
van een dichterlijk standpunt uit als: schrijf in de emotie-taal.