Opera-enquête
Vragen:
1. Gelooft gij in het levensrecht van een Nederlandse
Opera?
2. Zo ja, hoe verklaart gij dat deze stichting in Holland
steeds een twijfelachtig bestaan lijdt, terwijl het buitenland - getuige de
kritieken der Co-opera-tie - met de meeste lof er over gewaagt?
3. Geeft gij de voorkeur aan buitenlandse troepen en zo ja,
hebt gij dan aanmerking op dirigent, orkest, zangers, ballet of
toneelinrichting onzer gezelschappen of beledigt de Nederlandse tekst Uw
vaderlands oor?
4. Wilt gij, zo ge de opera in wezen verouderd acht, de
trage handeling geheel of gedeeltelijk door ballet vervangen zien, en lijkt het
U alsdan wenselijk en mogelijk, een modern-geschoolde Nederlandse ballettroep
te vormen?
Moet ik wat over de Opera-enquête zeggen? Ik schrijf hieronder enige
opinies, losse denkbeelden, die waarschijnlijk de moeite van publikatie niet
waard zijn, of erger dan dat, een goede zaak tegenwerken.
Een Nederlands ballet is uitgesloten zolang wij zelf geen ‘sterren’
hebben, waarvoor het de moeite loont een achtergrond van dansers te kweken.
Niet Nyinsky en Pavlowa waren voortgekomen uit het Russisch Ballet, maar
andersom, zij creeerden het. Dansers kan men vormen, ‘sterren’ niet, zij
scheppen zelf hun vorm. - Er bestaat geen Nederlandse Opera, er bestaat
misschien een opera door Nederlanders (ik heb het nooit