geheimzinnig verbindt,
bewust. Wanneer wij de mens zuiver en alleen als mens beschouwen (en niet
bijvoorbeeld als het laatste dier, noch bijvoorbeeld als begin van God of
Duivel), schuilt zijn hoogste en enig geluk in het besef van deze
bloedseenheid, in het gezin, in het Huis. - ‘Wir haben gebauet, ein stattliches
Haus, und d'rin auf Gott vertrauet...’; wie nog de sterke tederheid in deze
versleten regels van het Duitse lied voelt, zal van de gedichten van
Marnix Gijsen de sfeer begrijpen, en zal
daarvan houden.
Ik voor mij houd van deze gedichten. Ik bewonder ze niet, ik vind ze
hier en daar meer of minder mooi, maar ik houd van ze. Ik begrijp waarom de
eerste afdeling ‘Kronijk’ heet, ontmoetingen zijn het, aantekeningen gedurende
Wanderjahre; ik begrijp waarom de tweede ‘Het huis’ heet, evenals de gehele
bundel, want het is de voornaamste, het is de thuiskomst en het begin van alle
besef, van alle sterkte en van al het geluk; en ik begrijp dat slechts zó ‘Het
blijde gebied’, zoals de derde afdeling heet, mogelijk is. De gehele bundel is
van een misschien niet groot (maar wat zou dat, in dit verband zijn wij allen
grassprietjes), maar van een zeer zeker zuiver mens, en zijn beste gedichten
hebben iets van zulk water, welks diepte men licht onderschat doordat het zo
helder is.
Men leze ze, deze gedichten: ‘Mijn vadertje’, ‘Met mijn erfoom in de
bankkluis’, ‘Met mijn nicht in den tuin’ en ‘Geschenk van mijn vader’.
Expressionistische anekdoten, heeft
Coster ze genoemd, misschien in het enige
moment dat hij gedichten naar hun uiterlijkheid schatte. Want als men
expressionistisch zegt, is men niet verdacht op een intimiteit van in het
detail vastgelegd gevoelsleven, zoals wij dat bij ons slechts in de beste
gedeelten van
Pennings ‘Benjamins vertellingen’ vinden, en bij het woord anekdoten
denkt men eerder aan een koel grapje waarin geforceerde en te lang volgehouden
geestigheid de geest overtroeft, zoals bij
De Schoolmeester, dan aan het geheim van Gijsens
kunst, dat hierop neerkomt, de dingen des levens niet gereflecteerd in
beschouwing maar direct, als het ware