verdistel’ en ‘Oostersch’
bij de ‘Kunera-pers’, aan het licht, maar in oplagen van 50 exemplaren, die
binnen korte tijd zeer kostbaar werden. En men zou met grond kunnen volhouden,
dat deze twee laatste verveelvoudigingen, wier beperkt aantal zozeer
onevenredig was met de belangstelling voor deze poëzie, eigenlijk niet
uitgaven, maar slechts kopieën van het handschrift te noemen zijn. Zou er hier
een onteigening van het auteursrecht mogelijk worden? Een wetsvoorstel daartoe
en een opdracht tot werkelijke publikatie aan een uitgever, zou een schone daad
zijn voor een minister van Kunsten en Wetenschappen. Maar er is nog iets dat
hij doen moest:
Leopold voordragen voor de Nobelprijs. Nu de
Zweedse academie Yeats bekroond heeft, is het denkbaar dat zij niet meer in
vergissingen als
Maeterlinck of Tagore zal terugvallen, en er
is volstrekt geen reden om aan te nemen, dat Leopold het voor een deskundige en
onpartijdige jury af zou leggen tegen een dichter als de Fransman Paul Valéry
die men reeds voor een volgende bekroning genoemd heeft, en die daar ook zeker,
nà Leopold, aanspraak op kan maken. Waarom zou men de mogelijkheid zelfs van
een gelegenheid voorbij laten gaan, om aan het buitenland te laten weten dat
wij sedert veertig jaar een poëzie hebben die een der beste van Europa is en
die eindelijk als zodanig erkenning verdient? En hoe zou men dit waardiger
kunnen doen, dan door Leopold, nu hij 60 jaar wordt, voor te dragen voor deze
hoogste onderscheiding door de Zweedse vrijgevigheid ingesteld?
Beethoven maakte, zoals Nietzsche ergens zegt, geen muziek, als
bijvoorbeeld Mozart, maar muziek van muziek. Geen zingende natuurlijkheid, maar
een zang die zichzelve een aparte natuur is, die zich voortzet in een
zelfgeschapen wereld. Dit is een diepere, creatieve, zin van het ‘l'art pour
l'art’, dat men nog teveel als een exclusivistisch parool van de
onmaatschappelijke kunstenaar blijft miskennen. De muziek is niet, als de taal,
een algemeen omgangsmiddel, en vandaar misschien, dat aan een musicus zoveel
eerder dan aan een dichter een eigen klankwe-