een geweldig en ongezien dier zich
kreunende in zijn slaap langzaam omwentelt.
Ik had de ‘Nachtelijke sleepster’ heel wat liever geschreven dan de ‘Iris’ die zoveel tot
Perks populariteit bijdraagt, of zelfs dan ‘Het kindeke van den dood’ van
Hemkes, om eens een dichter te noemen die ook
door één enkel gedicht terecht bekend mag blijven.
Wat is er echter, dichterlijk gesproken, met Pauwels gebeurd toen hij na
de ‘Nachtelijke sleepster’ verder werkte? De wijdheid van een onpersoonlijk
gevoelsleven, zoals die in dit gedicht gestalte vond, moet hij nog, diep in
zich en waarschijnlijk onbewust, behouden hebben. Het is voelbaar in het
rusteloze, nomadische van de beelden en figuren in zijn latere verzen, het is
voelbaar in een bewegelijk staccato van beschrijvingen, en tot in de keuze der
titels ‘Fantomen’ en ‘Tziganen’.
Maar wat hij er thans nog slechts van laat zien, is als het ware niet
meer dan een persoonlijke reactie van dit onpersoonlijk gevoel. Hem beweegt nog
slechts datgene wat uit die donkere diepten tot zijn ietwat
morbide-intellectualistisch en zwaarmoedig bewustzijn zich omhoog dringt. Hij
schrijft om zo te zeggen nog steeds van de stemming der ‘Nachtelijke sleepster’
uit, maar helaas naar de trant en met de schrijfwijze der studentenverzen. Er
is een vaak oorverscheurende disharmonie tussen oorsprong en uiting in zijn
latere verzen, want met alle mogelijke meestal onwaardige verheffingen poogt
hij datgene, wat als het eenvoudig en de schrijver wegcijferend zou aangeduid
zijn, niet kon nalaten ons aan te grijpen, zoals het hemzelf eenmaal (vóór hij
zich tot schrijven zette) aangreep, - poogt hij datgene, wat als een droevig
woord van een lijdend- veronderstelde mensheid ons zou ontroeren, als een
uiterst persoonlijk gevoel ons mede te delen. En het lijden der mensheid moge
desnoods een thema voor poëzie zijn, de niet uit persoonlijke aanleiding
ontstane bitterheid van
Pauwels is zulks niet. Het poëtisch resultaat
is, in bijna iedere regel, een valse grandeur en een opgeschroefde
zigeuner-trots. Het overladen persoonlijk sentiment