Wilde zei: ‘Er bestaan geen
goede of slechte boeken, er zijn alleen boeken die goed of slecht zijn
geschreven.’ In hoeverre de mensheid bij deze kunst baat heeft, omdat zij
misschien juist tijdens perioden van geestelijke overvloed behoefte heeft aan
een scherpe, geperfectioneerde, desnoods bizarre ordening, zoals wij die zien
in mozaïeken en tapikten, is voor de geest van de kunstenaar die deze ‘things
of beauty’ maakt, van secondair belang.
De andere kunstuiting vinden wij terug bij: De Balzac, Dostojewsky,
Stendhal, en zoveel anderen, voor wie het leven minder een zodanige luxe was
dat zij zich op een ‘culte du moi’ bevredigend konden toeleggen. Zij voelden
zich arm van binnen, en dit reeds deed hen hunkerend zich richten naar de
geestelijke waarde van hun tijd en de hen omringende mensheid. Maar, ziende dat
zij mensen waren onder de mensen, zagen zij tevens dat de mensen arm waren als
zij. En dan begint hun wanhopige strijd voor de mensheid, strijd om een
levenshouding, strijd om een geestelijke waarde, met meer persoonlijke kracht
gevoerd naarmate ze zich meer met de mensheid identificeerden. En uit deze
persoonlijke kracht komt dan een kunst voort die de gehele mensheid voedt.
Voedt, letterlijk voedt. Een kunst die geestelijke waarde geeft, waardoor een
volk zich van een sterke levenshouding bewust wordt. Men zou kunnen zeggen dat
Goethe 1870 won en dat Wagner 1914 verloor.
Helaas geloof ik niet, dat er in onze Hollandse literatuur velen geweest
zijn, of op het moment nog zijn, die wij bij deze tweede categorie van
kunstenaars kunnen indelen. Op 't ogenblik valt mij alleen te binnen ons
‘Wilhelmus’ van Marnix, ons waarlijk en enig volkslied (men leze wat
Dirk Coster daarover schrijft in ‘De nieuwe
geest in kunst en letteren’) en enige gedichten uit
Vondels jonge tijd, van
Huygens en
Potgieter.
Voor zover ons welvarende, onbekommerd en rustig verder levende volk de
neiging in zich gevoeld heeft tot het vormen van kunst heeft het zich geuit in
het streven naar de ‘thing of beauty’. Vandaar de bloei van onze schilderkunst,
waarin een-