trübt’. Nu waren de personen, die in haar schetsen optraden,
echter wel allemaal een beetje hetzelfde, d.w.z. volkomen onpersoonlijk. Het
waren geen mensen, mensen zijn allemaal anders. De schrijfster had de schetsen
geschreven voor die ene zekere stemming, die ik zoëven trachtte aan te duiden,
en haar personen liet ze als 't ware dienst doen als paaltjes, waartussen zij
die stemming uithing. Ik voor mij vind dit een averechtse wijze van schrijven.
De stemming zelve bovendien verkreeg zodoende weinig diepte, weinig
‘atmosfeer’, werd wat vlak. En de verhalen verkregen de ‘onechtheid’ die nu
eenmaal een stemming eigen is. Zo wordt van wie weinig heeft nog ontnomen wat
hij heeft.
‘De branding’ is echter een ernstiger geval. In twee betekenissen. Ten
eerste is dit niet langer een schets, maar een roman, en ten tweede is hier
niet langer van een stemming sprake, maar van een daad. Ik heb ergens gelezen
dat het wenselijk geweest ware, dat de schrijfster deze roman, tot een schets
verkort, aan de bundel ‘Donker geluk’ had toegevoegd. Ik ben het daar volkomen mee
eens. ‘In der Beschränkung...’ enz. Maar dit uiterlijke bezwaar loopt geheel
parallel met het meer innerlijke bezwaar: dat hier niet langer sprake is van
een stemming, maar van een daad. Een stemming is ten slotte voorbijgaand,
onschuldig, ‘kan geen kwaad’, maar men kan van een schrijfster, die een daad
beschrijft, vergen dat zij beseft, dat zulk een daad voor het leven beslist en
dus ernstig is. Let wel, ik verg niet dat zij zulke diepe, hevig-ingrijpende
daden vermijdt, ik verg dat men ze beseft. En dat zolang men ze niet beseft,
men ze vermijdt of wel zich tot stemmingen bepaalt. ‘In der Beschränkung...’
enz.
Deze roman ‘De branding’ beschrijft een jong meisje, dat Hellen heet en
denkt, dat ze schilderes is. Ik geloof, dat de schrijfster dit ook denkt, al
geeft ze hier en daar, wanneer ze andere schilders beschrijft, blijk beter te
weten wat een kunstenaar is. Deze Hellen heeft natuurlijk een minachting voor
haar omgeving, een adoratie voor wat ook artiest is, wordt sentimenteel bij het
zien van kinderen en bloemen, die zij schildert, en voelt