qualyk nemen dat ik u deze goede raet zoo wat hard applicere: laet ons maer zien of het zoo niet raken zal, ziet, door uwe vaten versta ik dat, daer in dat gy geerne wat ontfangen zoud van deze liefde, en voor deze liefde, uw verstant, uwe memorie, uw' herte, uwe bewegingen: ontlediget die alle van dat gene dat of deze liefde niet eigen is, of van dat dat met deze liefde niet en accordeert.
Maer noch zyt gy hier al dom, evenwel om dat gy geerne leeren woudt, en om dat uw' Heer begonnen heeft u te leeren, zoo hopet, hy zal u niet in gebreke blyven door zyne goetheit.
Uw' verstant, zeg ik, zoudet gy ledig maken om de liefde Christi te konnen ontfangen, vryet het dan van alle vergankelyke liefde, speculeert daer niet op, nemet daer geen contentement in, hebbet 'er niet met op, ja verachtet de liefde des weerelts, verachtet ook alle die liefde die gy behalen of behouden zoudt met de minste kreukinge uwer conscientie, al waer 't de liefde der geloovige zelfs, hebbet daer niet eens overleg over, als die en de liefde Gods in contra-punt komt.
Ia ook de liefde tot u zelfs, tot uw' eere, die vergaen zal, tot uw leven, dat vergaen zal, tot uwe goederen die vergaen zullen, al uwe liefde daer toe, en al uw' overleg uit die liefde ontstaende, daer van moet de kasse van uw verstant ledig zyn om de liefde Christi te beter te ontfangen, ja zoo ledig als of 'er zulken liefde niet in de weerelt waer.
Gy meugt ja gy moet u zelve, en uwe broederen hertelyk lief hebben; maer niet zoo zeer om uwent wille, of om harent wille, als om