912.
Wat overigens de zeer speciale bemoeienis met oorlogszaken van onzen
tegenwoordigen Drutni aangaat, 't is wel opmerkelyk dat de katholieken,
die - op 't voetspoor trouwens van Grieken en Romeinen - zoo oneindig veel
verschillende attributen toekennen aan diverse Heiligen, de belangen van de
hoogere vechtkunst aan geen van hun ondergoden hebben durven
opdragen. Sint-george reprezenteert slechts persoonlyken moed. Hy heeft
dan ook geen aanspraak op hooger standpunt, daar z'n overwinning op dien draak
maar zeer weinig ingewikkelde evolutien vorderde. Hy hoefde 't beest maar
doodtesteken. Bovendien hy kommandeerde geen leger, geen bataillon, geen
peloton, geen escouade zelfs, en had dus niets te maken met strategie, en
ter-nauwernood met taktiek.
Er zyn Heiligen die tandpyn genezen. Heiligen tegen geldgebrek.
Heiligen belast met jachtzaken. Heiligen voor hoefsmeden. Heiligen om
aanteroepen in watersnood, in barensnood, in allerlei anderen nood. Heiligen
te-voet, en te-paard, te-water en te-land... maar 't oppergezag over de
‘heirscharen’ blyft de specialiteit van onzen Drutni in
hoogst-eigen persoon. Vergis ik me hierin, en zou misschien michael...
ik erken m'n onkunde. Dit is zeker, de brave trochu die niet zeer onbedreven blykt in
theologie, spreekt van dien michael geen woord.
Anderen verwyten me misschien dat ik, de Heilige Maagd te-kort doe,
die naar men verzekert in Spanje den rang gehad heeft van Kapitein-Generaal der
infanterie. Ook haar naam noemt trochu niet. Hy spreekt alleen van God,
en daaraan houdt ik me tot ik beter onderricht zal zyn.
Gy die lacht om sint-joris met z'n lintwurm, om de
epau-