studie houdt.
Natuurkunde is aan 't parvenieeren. Zeer ontevreden met vroegeren rang, blykt
ze nog geenszins ingenomen met haar tegenwoordig standpunt, en hoopt op beter.
Anderen echter vinden 't aanmatigend dat ze reeds muziek naar de kroon steekt,
en zelfs het dansen. De theologie... ik ben er!
Want, om te doen begrypen waarom ik niet kan wys-worden uit het
splitsen van al die veredelingsvakken, vraag ik hoe 't komt dat theologie
omnibus is? Waarom is de Maatschappy zuiniger met fransche-taal, algebra
en gymnastie, dan met de kennisse Gods? In godkunde gaat de boer niet voor den
steeling uit den weg. In bybel of kerkleer is-i thuis als de beste...
‘Allen moeten gelykelyk zalig worden’ zal men
antwoorden.
Niet alzoo gelykelyk door onderwys
veredeld?
Waarom kent de geringe man
paulus wel, en tacitus niet? Waarom is 't grieksch 'n
geleerdheid, en 't evangelion banaliteit tot het vulgaire toe? Door 'n
zonderlinge verkrachting van beteekenis, zyn de heilige zaken allergemeenst
geworden, en wat men profaan noemt, wordt weggestopt als 'n heiligheid.
Zonder 't minste gevaar voor de Nederlandsche Bank, mag de
proletarier z'n Credo opzeggen in 't latyn, maar we vreezen oproer van
'n arma virumque cano in onfatsoenlyke monden. De millionair verbleekt
niet, wanneer de boer, zóó van de ploeg, de Openbaring
van joannes - die zwaar te vatten is! - allerduidelykst
verklaart. Maar hy zou z'n geld in Engeland of Siberie gaan beleggen, zoodra de
stumpert aan 't emendeeren ging van den gemakkelyken
eutropius.
Vanwaar dit onderscheid?
De lezer heeft recht tot de klacht dat ik vragen geef instee van
antwoord. 't Is waarlyk myn schuld niet. Als bewys van goeden wil, waag ik de
gissing dat... theologie goedkooper is dan fransch, dansen of latyn.
Zóó zal 't wezen!