[Matham, Theodorus]
MATHAM (Theodorus), graveur, werd geb. in 1606 te Haarlem en is gest. in 1660 te 's Gravenhage. Hij was de tweede zoon van Jan Matham, in 1621, dus op zijn 15de jaar, lid van de burgerwacht en trad in 1637 in het gilde te Haarlem; hij huwde in 1641, 35 jaar oud; hij behoort tot de stichters van Pictura in den Haag in 1656. Met Corn. Bloemaert, Natalis Persijn en anderen was hij te Rome werkzaam aan de Galleria Giustiniani.
Teekeningen van zijn hand bevinden zich te Amsterdam, 's Rijks Prentenkabinet: twee heuvellandschappen in de buurt van Rome.
Prenten van zijn hand zijn: Beweening n. Geertgen tot St. Jans, allegorie n. Pietro d. Cortona, gezicht op Heusden (zie ook F.M. 1526), eenige titelprenten, Nijenrode, vanitas-stilleven met muziekinstrumenten enz., de haarlemsche stedemaagd en gezicht op Haarlem, een kok (voorstellende Februari), een nar, vioolspeelster in omlijsting, pannekoekbakster, drie costuumprenten van vrouwen, metamorphosen van Ovidius, S. Bartholomeus, de schilderkunst, oude vrouw voor spiegel, heilige familie n.P. Cagliari, hetz. n. Sandrart, S. Agnes, S. Begga, Apollonia en eenige andere heiligen, reeks antieke koppen, jaargetijden n. Goltzius, reeks portretten o.a. C. Barlaeus, Th. Graswinckel, J. Koerten, Joh. Maurits van Nassau, R. Pauw, H. Regius, J. van den Vondel, Mich. Leblon, Ch. Salmasius, Wolfg. Wilh. v. Beieren, L. de Geer, Fred. Wilh. van Brandenburg, Sim. Episcopius, Dona, Coornhert, Crachtius, Christina van Zweden, J. de Brune, Marti. v.d. Velde, Theod. Velius, G. Valckenier, Vossius. Ook heeft hij illustraties voor boeken geleverd (waarin sommige van de bovengenoemde prenten voorkomen) o.a. voor S. Ampsing, Beschrijvinge der stad Haarlem; Relation du voyage de Charles II en Hollande; Th. Velius, Chronyce van Hoorn; J. Cats, Spiegel van den Ouden ende Nieuwen Tijdt; J. Cats, Houwelijck; J. Cats, Proteus; G.J. Quintijn, De Holl. Lijs met de Brabantsche Belg; Barlaeus, Rerum in Brasilia gestarum historia; Marolles, Tableaux du Temple des Muses. Ook als uitgever van een reeks prenten moeten wij Th.M. noemen, o.a. van prenten door N. Berchem ‘Cahier de la femme’, ‘Cahier de l'homme’, van prenten als Maria met Christus op wolken door C. Bloemaert, als het portret van J.v.d. Vondel door J. Lievens.
Zie: v.d. Kellen, Aanteekeningen 's Rijks Prentenkabinet te Amsterdam; E.W. Moes, Aanteekeningen in 's Rijks Prentenkabinet te Amsterdam, afd. prenten; A.v. Wurzbach, Niederl. Künstlerlexikon II, 124; J. Sandrart, Teutsche Academie (1675) II, 360; A. Houbraken, De groote Schouburgh der Nederl. konstschilders en schilderessen (Amst. 1718-29) II, 259, 269; C. Kramm, De Levens en werken der holl. en vl. kunstschilders etc. (Amst. 1857-64) IV, 1071; G.K. Nagler, Neues allgem. Künstlerlexikon (München 1835-52) VIII, 429; v.d. Willigen, Les artistes de Harlem (Haarl. et la Haye 1870) 213; Fr. D.O. Obreen, Archief voor Nederl. Kunstgeschiedenis (1877-87) IV, 60, V 18, 155, VII 251; A.D. de Vries Azn. in Oud- Holland (1885) 228; Ch. Blanc, Manuel de l'amateur d'estampes (Paris 1854-90) II, 621; F. Muller, De Nederl. geschiedenis in platen (Amst. 1863) no. 1526.
J.M. Blok