pen, de weduwe; 's Gravenhage, Sted. Museum: ‘La fille du héros’, ‘lecture de la bible’; Haarlem, mus. Teyler: een confidentie. Een zijner bekendste werken is ‘de Romance’.
Teekeningen van zijn hand bevinden zich o.a. te Amsterdam, 's Rijks Prentenkabinet: brieflezeres, afwasschen, koffiepraatje; Leiden, Sted. Museum: ‘la bienfaisance’, ‘la lettre’, ‘la fête au château’, het voorlezen der courant, onder den palmenboom, vertrouwelijk gesprek; Rotterdam, mus. Boymans: de dienstbode; Haarlem, mus. Teyler: het bezoek.
Naar zijn werken maakten prenten: F.W. Weissenbruch, W.C. Chimaer van Oudendorp, A.C. Nunninck, H. Sluyter D.Jz.
Zie: A. Plasschaert, Hollandsche Schilderkunst (Amsterd.) 1923; kunstenaarsbrieven in 's Rijks Prentenkabinet te Amsterdam; Cat. tentoonst. (Leiden) Sept. 1924; M.J. Slagter in Elsevier Dec. 1924, 361, 368; Maandblad voor Beeld. Kunsten, Sept. 1924; H.P. Bremmer, Mod. Kunstwerken I, 95; A.v. Wurzbach, Niederl. Künstlerlexikon, 48; Thieme-Becker, Allgem. Künstlerlexikon, 381; Gaz. d. Beaux Arts XXIII, 19; Chronique des Arts, 1882, 53; J. Meyer, Allgem. Künstlerlexikon, (Leipzig) 1872, 85; G.H. Marius, De Holl. Schilderkunst in de 19de eeuw, (den Haag) 1920, 51, 83, 87-88, 98; J. Gram in Rooses' Schildersboek; Vosmaer, Onze Hedendaagsche Schilders, I.
J.M. Blok