met den graveur J. Gole in nauwe verbinding, de laatste maakte vele door Dusart begonnen platen af. D. was een groot kunstliefhebber en verzamelaar. Zijne nalatenschap van schilderijen, teekeningen en prenten werd 21 Aug. 1708 in den Haag verkocht. De belangrijkste verzameling van zijne teekeningen was in de coll. Neyman 1776, zij zijn in den regel met zwart en rood krijt of met waterverf gemaakt, niet zelden op perkament en werden zeer duur betaald.
Zijne schilderijen bevinden zich te Amsterdam, 's Rijksmuseum: straatmuzikanten, vischmarkt (1683), dorpskermis, dorpsherberg, moedergeluk (1690); Amsterdam, coll. Six: melkverkoopster (1679); Haarlem, Sted. Museum: boerenherberg met vier mannen, vrouw en kind; 's Gravenhage, Mauritshuis: boerenfeest; Maastricht, coll. Geuljans: een boer laat zich door twee anderen uit de krant voorlezen (1692); Antwerpen, Museum: interieur; Brussel, Museum: kermis (1695); Berlijn, verz. Schönlaub, verk. Venlo 1896: koekenbakster en een schenkende man, boerenfeest; Brunswijk, Museum: boerengezelschap; Brussel, Museum: kermis; Dresden, Museum: moeder en kind in boerenvertrek (1679), spelende boeren voor een herberg (1688), boerenstrijd (1697); Frankfort, Städ. Inst.: boerengezelschap met lierspeler (1687); Hamb., coll. Wesselhoeft: boereninterieur (1688); Hamburg, coll. Weber: zittende boer met pijp 1691; London, coll. Overstowe: boerenfamilie voor huis (1680); London, Dulwich Gallery: boerenfamilie voor huis; London, coll. Wantage: bedelaar (1680); München, verk. Höch (1892): jongen bij kaarslicht; St. Petersburg, Hermitage: een ezel (1681), kermis, boerenfamilie; Praag, doedelzakspeler (1686), eierdraaier; Stockholm, Museum, coll. Féron: man met vrouw schertsend; Stockholm, coll. Rappe: dronken gezelschap (overeenkomst met de Jan Steen in 's Rijksmuseum te Amsterdam); Weenen, coll. Czernin: boerengroep voor huis; Weenen, coll. Lichtenstein: boerenherberg, dansende en rookende boeren voor een herberg; Weenen, Academie: man met vrouw schertsend; Weenen, Museum: boeren voor herberg (1681); Weenen, verz. Tritsch: boer en boerinnen in een vertrek aan den maaltijd; verk. coll. Steengracht, Parijs 9 Juni 1913: kolfbaanspelers (1682).
Naar zijne ontwerpen graveerden o.a. J. Browne, J. Poppel, Dandet, J. Gole, J. Cootwyck, M. Pool, Ploos v. Amstel, A.v.d. Haer, W. Unger, J.A. Boland, W. Finden, J.C. Lemaire, W. Steelingh, L. Poratzky, Garreau.
Teekeningen van zijn hand bevinden zich te Amsterdam, Prentenkabinet: vrouw met muts, zittende man op bank met boek (2 stuks), man met pijp en kan, trommelslager, triptiekverkooper, schilder in atelier, koeienmarkt, dronken man in slede; Amsterdam, Mus. Fodor: boerenkermis; Haarlem, Mus. Teyler: de zanger, het vroolijke drietal, kop van een man, dronken zanger, dronken man, boerenfeest (twee), lezende man, rookende vrouw, zanger, kwakzalver; 's Gravenhage, coll. Hofstede de Groot: St. Nicolaasavond; Rotterdam, Mus. Boymans: twee boereninterieurs, vrijend paar, 3 studies van boeren, 3 teek. voor zwartek. prenten; Leiden, Prentenkabinet: elf karikaturen van de fransche geestelijkheid onder Lod. XIV; Londen, Britsch Museum: man met lont; Weenen, Albertina: rooker, holl. kermis, rekenende boer; Weenen, verz. Klinkosch 1889: boerenkermis; Weenen, coll. Weigel: boer en vrouw; Brunswijk, Prentenkabinet: groentenhandelaar; Kassel, coll. Habich: boerenbruiloft (1695); Dresden, Prentenkabinet: koekenbakster,