Nieuw Nederlandsch biografisch woordenboek. Deel 6
(1924)–P.J. Blok, P.C. Molhuysen– Auteursrecht onbekend
[pagina 116]
| |
oude meesters. Een door hem nagelaten handschrift van 1648 over italiaansche meesters bevindt zich in de bibliotheek Verstolk v. Soelen te 's Gravenhage, nadat het eerst in het bezit was geweest van Ploos v. Amstel. Teekeningen van zijn hand bevinden zich te Amsterdam, Prentenkabinet, nml.: vertrek van Karel II naar Engeland, het Colosseum, Caub, eenige gezichten uit de omstreken van Brussel, abdij van Rijnsburg, Moordrecht, gezichten op Haarlem, Zwammerdam, de Gouw, twee van Alkmaar, Koepoort te Leiden, wallen te Leiden (zie hieronder), Delft, Leiderdorp, Valkenburg, Leidsche veer, Beckeneelhuis der N. kerk te Amsterdam, huis te Honsholredijk, twee van Scheveningen, omstreken van den Haag, Huis te Rijswijk, Mauritshuis, Bergen op Zoom, St. Aldegonde enz. figuurstudies, naakte vrouw, Ruward Tapper, F. Westfalen, Jac. v. Ewijk; in het Mus. Fodor: Rotterdamsche Poort te Delft, Leidschen Dam, twee landschappen; te Haarlem, Mus. Teyler: kasteel van Teylingen, Abcoude, Poelgeest, ter Noot, rom. landhuis, de Burcht te Leiden, drie gezichten in den Haag, drie voorstellingen van St. Christophorus; te 's Gravenhage in de verzameling van jvr. Al. de Stuers: riviergezicht; in de verz. C. Hofstede de Groot, gezichten op Alphen en vele uit den Haag en omstreken, Zuylichem bij Zaltbommel 1666; te 's Gravenhage, Gemeente Museum: verscheidene, o.a. Haagsche Bosch; te Rotterdam, Mus. Boymans: afvaart aan een strand, Kipdorperstraat te Antwerpen, twee paardekoppen, studies naar antieke beelden, landschappen, herder en herderin naar Tiziaan; te Leiden, Prentenkabinet: gezicht in de duinen bij Scheveningen, ital. kasteel; te Weenen in de Albertina: een page naar del Sarto, S. George, twee kanaallandschappen; te Dresden, Prentenkabinet: Hercules, krijgsman te paard; te Berlijn, Prentenkabinet: slot van Prins van Oranje te Rijswijk. Ook te Londen zijn er verscheidene in het Prentenkabinet en een drietal kwam voor in de verzameling Langerhuizen (verkocht 1919 te Amsterdam). Prenten van zijn hand zijn o.a.: N. Tulp, bijbelsche voorstellingen, Amor-voorstellingen, studies naar Caracci, Cigoli, Michel Angelo, Domenichino, Salviati, Arpines, naar antieke beelden en keizerskoppen te Rome, Jozef in Egypte naar B. Breenbergh. Hij bewerkte en gaf waarschijnlijk omstr. 1650 in boekvorm in het licht: Paradigmata Graphices Variorum Artificum per Joh. Episcopium ex formis Nicolai Visscher (Amsterd. z.j.). Naar zijn ontwerpen graveerde o.a. H. Bary, Joh. Schelhamer, A.v.d. Werff, J.L. Cornet (Leiden van af de wallen), J.E. Marcus. Zie: A. Houbraken, de Groote Schouburgh der Nederlantsche Konstschilders en schilderessen (Amst. 1718-1729) II, 234, III 212; C. Kramm, de Levens en werken der holl. en vl. kunstschilders enz. (Amst. 1857-1864) I, 96; J.J. de Gelder, 100 teekeningen van oude meesters in het Prentenkab. te Leiden (Rott. 1920); E. Wiersum in Oud-Holland (1910) 161; C. Hofstede de Groot en J. Kalf in Bulletin v.d. Oudheidk. Bond 1912; P.C. Molhuysen in Oud-Holland 1912, 185; W. Martin in Bulletin v.d. Oudh. Bond III, 1901/1902, 196; Cat. de Ridder door v.d. Kellen; E.W. Moes, aant. Rijks Prentenkabinet, afd. schilders; K. Woermann, Handzeichnungen alter Meister in Königl. Kupferstichkab. zu Dresden (1896); Kleinmann, Handz. alter Meister der holl. Malerschule; E.W. Moes, Oude teekeningen v.d. holl. en vl. school in | |
[pagina 117]
| |
's Rijks Prentenkabinet te Amsterdam; A.v. Wurzbach, Niederl. Künstlerlexikon II, 102, III, 27; Thieme-Becker, Künstlerlexikon X, 581; Album studios. Lugd. Bat. 393; C.H. Heinecken, Dictionaire des artistes II (1788) 730; G.K. Nagler, A. Andresen, u.C. Clausz, die Monogrammisten und diejenigen Künstler u.s.w. III (1863) no. 2254; J.H.W. Unger, Oud- Holland 1885, 77; C. Hofstede de Groot, Quellenstudien I, Arn. Houbraken 1903, 493; Cat. F. Muller, coll. Langerhuizen, 29 April 1919. J.M. Blok |
|