Pistorii a Worden .... vita (Straatsburg 1546); Een troost ende spiegel der siecken (geschreven tijdens zijne boetedoening; in 1531, gedeeltelijk buiten zijn weten, gedrukt), omgewerkt onder den titel Tobias ende Lazarus (Emden 1557); Acolastus (Antw. 1529), D. Eloquentiae triumphus (Antw. 1555); eene vertaling van Bullinger's Summa (Emden 1562), enz.
Gnapheus heeft groote beteekenis gehad op godsdienstig gebied, vooral als schrijver. Hij behoorde tot de oorspr. nederlandsche reformatorische richting, waarvan hij een der beste en zuiverste vertegenwoordigers is. Vooral zijn Troost enz. heeft grooten invloed uitgeoefend; hij doet zich daarin kennen als een volgeling van Erasmus. Groote nadruk wordt in dit werk gelegd op de vaderliefde Gods, op het voorbeeldige van Christus' werk, op de waarde der Schrift, enz.; zijne Avondmaalsopvatting is die van Corn. Hoen. Het werk is sterk polemisch; in de oogen der meer ‘positieve’ reformatoren is hij evenwel altijd te breed van opvattingen gebleven.
Echter ook in zijne oorspronkelijke betrekking van rector heeft G. uitgeblonken. Hij was een bekwaam humanist (humanisme en theologie gingen in dien tijd veelal samen) en practisch pedagoog, waarvan zijne schooldrama's (Acolastus) en zinnespelen getuigenis geven.
Zie o.a.: Bibliotheca Ref. Neerl. I ('s Grav. 1903), 137-149, waar zijn Troost herdrukt is; Frederick, Corp. doc. inquis. neerl. ('s Grav. 1900) IV, 453-495, 406-452, waar de werken over Pistorius herdrukt zijn; H. Roodhuyzen, Het leven van G.G. (Amst. 1858); Reitsma, Gesch. d. Herv. Kerk3 (Utr. 1913), 156-159; Lindeboom, Bijbelsch Humanisme in Nederl. (Leid. 1913), 152-159. Een herdruk van zijn Acolastus verscheen in 1891 (Berlijn), bez. d.J. Bolte.
Lindeboom