Sluiproutes en dwaalwegen
(1991)–Anthony Mertens– Auteursrechtelijk beschermdAspecten van een liminale poëtica toegelicht aan de hand van het werk van Jacq Firmin Vogelaar
Anthony Mertens, Sluiproutes en dwaalwegen. Aspecten van een liminale poëtica toegelicht aan de hand van het werk van Jacq Firmin Vogelaar. Sauternes, Amsterdam 1991
-
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar dbnl
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van het proefschrift Sluiproutes en dwaalwegen. Aspecten van een liminale poëtica toegelicht aan de hand van het werk van Jacq Firmin Vogelaar van Anthony Mertens uit 1991.
redactionele ingrepen
p. *1: het erratum op deze pagina is niet doorgevoerd.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (p. 1 en 184) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina I]
SLUIPROUTES & DWAALWEGEN
Aspecten van een liminale poëtica toegelicht aan de hand van het werk van Jacq Firmin Vogelaar
ACADEMISCH PROEFSCHRIFT ter verkrijging van de graad van doctor aan de Universiteit van Amsterdam, op gezag van de Rector Magnificus prof. dr. P.W.M. de Meijer in het openbaar te verdedigen in de Aula der Universiteit (Oude Lutherse Kerk, ingang Singel 411, hoek Spui), op woensdag 16 oktober 1991 te 15.00 uur
door Antonius Maria Josef Angela Mertens geboren te Eindhoven
[pagina II]
PROMOTOR:
Prof. Dr. P.W.M. de Meijer
PROMOTIECOMMISSIE:
Prof. Dr. A.G.H. Anbeek van der Meijden
Dr. K.D. Beekman
Prof. Dr. W. van den Berg
Mevr. Prof. Dr. C. van Boheemen-Saaf
Prof. Dr. F.F.J. Drijkoningen
Faculteit der Letteren
[pagina 2]
SLUIPROUTES & DWAALWEGEN
[pagina 3]
SLUIPROUTES & DWAALWEGEN
Aspecten van een liminale poëtica toegelicht aan de hand van het werk van Jacq Firmin Vogelaar
ANTHONY MERTENS
(SAUTERNES)
[pagina 4]
© Anthony Mertens en Uitgeverij Sauternes, Amsterdam
© Engelse vertaling: Meile Snijders
Kunstwerk omslag: Willem Broens,
Het wezen van de letter verstopt zich graag
Grafische vormgeving: Caro de Gaaij
Drukkerij: Heijt BV, Amsterdam
Eerste druk: 1991. 250 exemplaren
ISBN 90 72 150 05 8
Uitgeverij Sauternes:
Valeton & Henstra, boekverkopers
Nes 26, 1012 KE Amsterdam
[pagina 5]
INHOUDSOPGAVE
Inleiding | 9 | |
Hoofdstuk een: Drempelverkenningen | ||
1. | De breuk | 18 |
2. | Het concrete weten | 19 |
3. | De mythe van de drempel | 24 |
4. | De initiatie | 25 |
5. | De filosofie van de drempel | 28 |
5.1. | Walter Benjamin | 29 |
5.2. | Michel Foucault | 32 |
5.3. | De schriftuur: Kristeva, Barthes | 37 |
5.4. | Derrida's liminale filosofie | 40 |
6. | Drempelschrift | 41 |
6.1. | Taalmagie | 42 |
6.2. | Mimesis: de afbeelding van het vormeloze | 43 |
7. | De topos van de drempel in de literatuurbeschouwing | 46 |
7.1. | De topos van de drempel in de romantheorie | 49 |
7.2. | Michail Bachtin: de drempel als chronotoop | 51 |
7.3. | Tot welk genre behoort de drempeltekst? | 55 |
7.4. | De drempel van de betekenis | 58 |
8. | De topos van de drempel als architekst: naar een liminale poëtica | 60 |
Hoofdstuk twee: Drempelverhalen | ||
1. | Inleiding | 65 |
2. | De essayistische belangstelling voor de drempel | 67 |
3. | De drempel in de verhalen van Vogelaar | 71 |
4. | De liminale romanstructuur | 74 |
4.1. | De fabel van de verhalen: rites de passage | 75 |
4.2. | De personages: tussenfiguren | 79 |
4.3. | Het perspectief: tussen beeld en woord | 80 |
4.4. | Conclusie | 84 |
5. | Het drempelgenre | 85 |
6. | De drempel als een neutrale ruimte | 93 |
6.1. | Het heeft geen naam | 93 |
6.2. | Het woord op de drempel | 95 |
[pagina 6]
Hoofdstuk drie: Drempelteksten | ||
Deel een: de drempeltekst tussen voor- en nawoord | 102 | |
1. | Inleiding | 102 |
2. | Voorbereidingsrituelen | 105 |
3. | Masjienekomedie: een drempeltekst opgebouwd uit drempelteksten | 108 |
3.1. | De titel ‘Masjienekomedie’ | 108 |
3.2. | De regieaanwijzing | 109 |
3.3. | Het motto | 113 |
3.4. | Spel van de herhaling | 115 |
4. | Het Notenschrift: op zoek naar het zelfportret | 116 |
4.1. | Notities over de fabula | 116 |
4.2. | Het geheugen als organiserend principe. Twee metaforen | 117 |
4.2.1. | Herinneringssporen | 117 |
4.2.2. | Het geheugen als opslagplaats | 118 |
4.2.3. | Autografie | 119 |
5. | De Handleiding voor een roman | 121 |
5.1. | Een tekst uit de zestiende eeuw | 122 |
6. | Conclusie | 124 |
Deel twee: De drempeltekst tussen schrijven en zwijgen | 125 | |
1. | De overgang tussen tekst en context | 125 |
2. | Automatiese Venus: het citaat als drempel | 127 |
2.1. | De vrucht van een erotische vertaling | 127 |
2.2. | De vertaling als de passage van de ene naar de andere metafoor | 130 |
2.3. | De associatiemachine | 133 |
2.4. | De ‘bête machine’ | 134 |
2.5. | De functie van de tekstbewerkingen | 135 |
2.6. | Bewerkingen als tegengif | 136 |
2.7. | De passage van het ene naar het andere idioom | 137 |
2.8. | Het labyrint als drempelzone | 138 |
3. | De stomme rede | 141 |
3.1. | De idioot als drempelfiguur | 141 |
3.2. | De werking van de bêtise | 143 |
3.3. | Fraseologie | 144 |
3.4. | Het sprakeloze protest | 146 |
4. | Het zwijgen van de rede | 148 |
4.1. | Het cynisme | 148 |
4.2. | Het vermomde protest | 151 |
4.3. | Een wereld van schuim | 154 |
4.4. | Het kunisme | 157 |
4.5. | Het autisme | 158 |
[pagina 7]
5. | Het hermetisme | 159 |
5.1. | De verstoorde tekst | 159 |
5.2. | De onmogelijke tekst | 161 |
6. | Besluit | 165 |
Coda | 167 | |
Summary | 171 | |
Bibliografie | 174 | |
Bijlagen | ||
I | 185 | |
II | 186 | |
III | 187 | |
IV | 188 | |
V | 197 | |
VI | 200 | |
VII | 206 | |
VIII | 208 |
[pagina *1]
ERRATUM bij Sluiproutes & Dwaalwegen
(p. 175)
Wegens een mechanische storing zijn op p.175 in het auteur-jaarsysteem van de bibliografie sommige jaartallen onder de namen verschoven.