ben, dan zou meester Lastman mij toch ook kunnen schilderen.’
‘Meester Lastman jou schilderen?’
Haesje knikt. Och, ze weet heel goed dat ze niet bijzonder mooi is. Maar ze is gezond en boordevol levenslust. En ze bezit een paar stevige benen, en een boezem, gespannen van verlangen naar tederheid. Feitelijk is ze niet zwaar verliefd op Rembrandt, ze weet niet wat liefde is, ze zoekt afleiding en avontuur. Rembrandt is geen onaardige jongen, sterk als een beer, doch veel te ingetogen en te ernstig. Ja, wanneer het vuur bij hem ontvlamt is hij gelijk de Faun, die ze op een schilderij van haar meester in stilte heeft bewonderd, een Faun bruin van huid, met een krans van groene bladeren rond de slapen... Ze slaat de ogen naar hem op, grijze ogen, waarin de schaarse zon wat goudlicht strooit. Ze ziet zijn ernstige kop met de warrige krullen vragend naar haar toegewend. - ‘Laat meester Lastman mij schilderen, Rembrandt,’ vraagt ze vleiend, ‘laat mij Bathseba zijn, ja?’
‘Zou je... zou je dat willen, Haesje?’
‘O ja, graag, héel graag!’
‘Maar dan moet je toch naakt voor hem poseren, mijn liefste...’
‘Domme jongen,’ zegt ze. ‘Ben je nu al jaloers!’ Ze bijt haar tanden in zijn lippen, fluistert:
‘Voor meester Lastman ben ik immers niets meer dan een model. Maar voor jou zal ik de echte Bathseba zijn, mijn ruige beer.’
Nóg eens kust Rembrandt haar. ‘Je houdt toch van me, nietwaar Haesjen, je bent immers van mij en van niemand anders?’
‘Natuurlijk, zotte jongen.’ Haastig droogt ze haar handen aan het voorschoot. ‘Ga nu naar Meester Lastman,’ zegt ze dringend.
Pieter Lastman is opeens vol vuur. Potsbloed! daar was hij zelf kwalijk toe gekomen! Een dienstmaagd als model geeft veelal ruzie in huis, juffer Lastman zal er nimmer haar goedkeuring toe geven. Doch de oude vrouw ligt in de achterkamer te bedde, en de tijd dringt. Haesje is wel geen ideaal model, maar sinjeur Moyaart en z'n vrinden zullen er nog heel wat aan af kunnen kijken. ‘Vooruit, Rembrandt, stook de haard eens flink op, er moet warmte zijn. En jij, Haesje, uit de kleren, mijn kind.’ Haesje verdwijnt achter een Japans kamerscherm en Lastman schiet fluks