treffende trap - die ruimte, die vlakte, die droogte, dat woestijnachtige. En
dat alles vond ik nog eens vergroot in Brazilië.
Mijn passie voor Brazilië is ook een haat-liefde. Dat land geeft me
zo'n groot gevoel van vrijheid. Tegelijkertijd is het zo moeilijk om daar alleen
te zijn. De Brazilianen zitten ontzettend dicht op elkaar. Ze willen voortdurend
iets met elkander doen, men moet permanent met iemand naar een of andere
gelegenheid, ze zijn de godganse dag aan het telefoneren, afspraken maken - daar
kan ik niet zo goed tegen. Het zijn aardige, lieve, hartelijke mensen, maar ze
ergeren me ook ontzettend.
Het kost mij überhaupt zo'n ongelooflijke moeite om op mezelf te zijn.
Ik heb dat ook nog geprobeerd in de Sahara - maar juist daar bleek het
verschrikkelijk moeilijk. Want het ergste wat een mens daar kan overkomen, is
dat hij geheel op zichzelf komt te staan. Ik was daar gedurende vijf weken, in
'71. En ik had voortdurend minimaal vier Marokkanen in mijn auto. Die lui bleken
ook steeds ergens heen te moeten, ze hebben allerlei ingewikkelde
verplichtingen, zoeken permanent contact met elkaar. En daar werd ik
uiteindelijk ook weer totaal gek van.
Ik wil gewoon zoveel met mensen omgaan als ik zelf wil.
Met dat stotteren reguleer ik mijn contact; en met de drank doe ik in wezen
hetzelfde - het kost mij zo veel moeite om mijn contact met de buitenwereld naar
believen te regelen.
Vandaar ook dat ik me zo happy voel in de Bijlmer. Ik kan naar mensen toe als ik
daar zin in heb - maar ze komen niet zo gauw op bezoek.
Mijn diepste angst en weerzin geldt: het ouwehoeren. Ik wil niet lastiggevallen
worden.
Wanneer ik niets om handen heb, kan ik het leven maar moeilijk hanteren.
Toen ik aan die vertaling van Diepe wildernis. De wegen werkte,
leidde ik, ondanks de zware en lange arbeid, een heel gemakkelijk leven. Zodra
die klus geldaard was, sloeg het leven meteen weer onbarmhartig chaotisch toe.
Op zulke momenten kan ik het niet meer zo goed aan: dan wil ik ook wel weer aan
de drank raken. Dan heb ik het gewoonweg niet meer in de hand.
Het gaat allemaal in principe over de hartstocht - misschien is dat wel het
allesoverheersende thema in mijn werk. Daar is indertijd ook mijn interesse in
de muziek mee begonnen: opera, die passie. En dat zo precies mogelijk weer te
geven, in een vorm te gieten - dat is mijn hartstocht. Of liever gezegd: het
hanteerbaar maken ervan. De hartstocht in banen leiden, stileren. Gestileerde
hartstocht.’