Donderdag 25 november
Onderhoud met geordineerd dominee Max Enker, vroeger hulp-prediker der
Nederlands-Hervormde Gemeente, van huis uit Duitser. Orthodoxe opvatting omtrent
Bijbel, maar aangename persoonlijkheid. Uiteenzetting van de positie der
gedoopten. Dezen zijn in een barak samengebracht op verzoek van de Synode.
Dominee Enker onderhoudt het contact tussen het kamp en de Synode, voorzoveel de
commandant van het kamp dat toestaat. Met hem werkt samen de heer Tabaksblatt,
van geboorte Pool, vroeger zendeling onder de Joden. Een raad van ouderlingen en
een Raad van Bijstand staan ter beschikking van de dominee. In deze beide Raden
zijn de hoofdstromingen in de barak der gelovigen vertegenwoordigd. De grootste
groep vormen de Nederlands-Hervormden, die thans honderdtwaalf leden tellen,
daarna komt die der Remonstranten, die vijfendertig leden tellen. Zo goed als
van alle kerken zijn leden aanwezig. Onder hen bevindt zich een aantal mannen en
vrouwen, die geen innerlijk verband met de kerk hebben, noch religieus zijn,
maar die hun doopbewijs slechts gebruiken als formulier ter bescherming tegen
deportatie. De dominees houden elke zondag preken, er vindt geregeld
catechesatie plaats voor de jeugd, er worden geregeld bijbellezingen gehouden.
Elke kerkelijke gezindheid verricht haar eigen speciale godsdienstige
ceremonieel. De bewoners van barak 60 hebben aanzegging gekregen, de barak
binnen vierentwintig uur te ontruimen. Zij wordt door de industrie in gebruik
genomen. De barakken 55 tot en met 60 zijn thans door de industrie opgeëist.
Betreding van het terrein is sedert kort voor ‘Unbefugten’ verboden. Westerbork
krijgt overigens grote-stadsallures. Op de vornaamste viersprong van het dorp
staat al sedert lang een paal met vier armen in rood en wit, waarop staat:
Krankenhaus, Poliklinik, enzovoort. Onlangs is op de hoofdverkeersweg een paal
geplaatst met een arm in wit en rood, waarop staat: Fahrstrasse voor de
Boulevard, en Fussweg voor de weg