Donderdag 24 juni
De nieuw gekomen jongemannen zijn bij de heideploeg ingedeeld, de jonge vrouwen
bij het heideplukken, het kruien van zand en van plaggen. Over de Boulevard des
Misères trekken de gehele dag door processies van vrouwen, die het zand en de
plaggen brengen naar een werk in aanbouw. Een nieuw element, dat het bedrijf van
Westerbork een soort couleur locale geeft. Het geheel heeft eer het karakter van
een maskerade, of van een scène uit een opera, dan dat van slavernij of
dwangarbeid. Vrouwen in trossen van vijftig of honderd, gesteld onder toezicht
van leden van de Ordnungsdienst: zij torsen twee-aan-twee tonnetjes aan een
onder het hengsel gestoken stok, half gevuld met zand, of elk afzonderlijk één
heideplag onder de arm, zoals een meisje, dat naar school gaat, haar lei. Niet
in driftige werkgang, maar in slenterpas, zoals men langs een strandboulevard
gaat. Niet in werkpak, maar in wandeldracht. In mantelpak, of in jurk, of in
blouse-en-rok, met regenjas, met hoofddoek, op wandelschoenen, vaak met hoge
hak, met roodgelakte nagels en geverfde lippen, gepermanent. Naar links en
rechts wuivend met de hand, naar familieleden of kennissen langs de Boulevard.
De vrouwen spélen werkkamp. Opéra bouffe. Vanavond cabaret in
de ene vleugel van de barak. Propvol met mensen.
Tingeltangel-liedjes, begeleid door harmonicamuziek. Een Italiaanse aria voor
twee baritons. Jiddische gijn. Met het telkens terugkerende deuntje:
Ik mis mijn Sjabbestisch.
Cabaretsfeer in de ziekenzaal. Veel applaus. Voldaanheid. Een glimp van het oude
Amsterdam, Rembrandtsplein. In de andere vleugel van de barak op hetzelfde uur
in een hoek een godsdienstoefening van oude mannen met grijze baarden,
wetsgeleerden, getooid met de stemmige, haast tot aan de grond reikende
perkament-kleurige talles, met zwarte dwarsstrepen. Van mannen, die wars zijn
van wuftheid en lichtzinnigheid, zich hier meer dan ooit terugtrekken in het
gebed, en buigend en buigend en buigend, de Enige God van Israël aanroepen voor
hun verlossing uit ellende en slavernij. Geen klaterende stemmen van ledige
uitgelatenheid, maar haast onhoorbaar geprevel van het woord van de Talmoed.
Twee werelden, die volstrekt vreemd tegenover elkaar staan, gescheiden door een
klein portaal.
Van de gemengd-gehuwden, die voor de keuze zijn gesteld tussen sterilisatie en
terugkeer naar Amsterdam, of Polen, hebben naar schatting negentig percent
geopteerd voor sterilisatie. Een vinnig debatje. ‘Hier heb je nu het karakter
der Joden. Zij staan klaar om zich te laten steriliseren terwijl hun de vrije
wil wordt gelaten om te weigeren.’ ‘Noem dat maar