Vijf versies van 'Vera'
(1962)–H. Marsman– Auteursrechtelijk beschermd
Regelnummers proza verbergen
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 84]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vera
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 85]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 86]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
aant.1- Zentrum 666, ja, hier Frau Walter - de zon zet de vensters in brand: wit, wit, wit 2 tot in het verste verschiet naar den Potsdamerplatz. 3Het is goed, hier te staan, midden in deze stad. Zij is er vreemd van gaan houden, 4 misschien voor een deel omdat zij erin is gaan heerschen: zij is sinds een jaar modiste 5 geworden, ontwerpster van hoeden. Haar wraakzucht, haar heerschzucht vooral heeft 6 deze uitweg gezocht als reflex op de hoon waarmee deze stad, van den eersten dag op 7 het Polizie-Präsidium af, haar heeft bekeken om haar vreemde boersche dracht. Haar 8 smaak en inventie en wilskracht wierpen zich, na de sombere dooltocht door huur-9kamers, dancings, bordeelen op een vak waarin zij een mogelijkheid tot expressie zag 10 en tot een dragelijk bestaan en dat haar tevens de kans bood zich te doen gelden en 11 het aspect van de stad, die haar verlaagd en geschonden had, mee te bepalen, te stem-12pelen, te creëeren en te veranderen volgens hààr inzicht. En zij houdt van haar vak: 13 het is inspannend en bewegelijk, het vergt kennis van menschen en een uiterst vertakt 14 gevoel voor de psyche der maatschappij: zij moet weten welke nuancen nog mogelijk 15 zijn, welke samenstellingen en contrasten. 16Deze cel is haar werkplaats en ministerie: zij teekent mede de voortdurend wisselende 17 lijnen van het gezicht van Berlijn, zij regeert mee deze stad. Met een harde, vast-18houdende wilskracht heeft zij zich ontwikkeld tot een der markantste ontwerpsters 19 der westersche landen en koppig is zij omhoog geklommen tot deze cel, vier vensters 20 hoog in de Leipzigerstrasze, in het hart van Berlijn: hier werkt zij, in het dreunende 21 centrum der stad, tusschen vier vensters, die soms niet van glas voor haar zijn, maar 22 van steen: zij ommuren haar in een klein vierkant, dat haar geheel isoleert: hier werkt 23 zij, denkt zij, van hieruit regeert zij mede de wereld, één van de leden van het eenige 24 wereldregiem: de mode. Zij kent en bespeelt de instincten, de smaken, de erotiek. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 87]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 88]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
aant.1Deze glazen cel is haar Noordpool, Dahlem de Zuidpool. - De wereld is klein. - Twee 2 maal per dag passeert zij de linie, maar waarom blijft zij niet op haar zuidelijk half-3rond? Is één huis niet genoeg, niet omvangrijk genoeg? is tien vierkante meter grond 4 niet genoeg? is één hart niet genoeg? |
|