Den schat der christelicker leeringhe tot verklaringhe van den catechismus
(1610)–Lodewijk Makeblijde– Auteursrechtvrij
De X X I I. lesse.
| |
[pagina 111]
| |
Het ghebedt dat wy 's auendts doen moeten, besluyt in hem het ondersoecken van onse conscientie, ende vereyscht dese vijf puncten. Ten eersten, ghemaeckt hebbende het teecken des heylichs Kruys, soo moeten wy Ga naar margenoota Godt dancken van sijne weldaden. Ten tweeden, Ga naar margenootb wy moeten hem bidden om het licht sijner gratie: op dat wy onse sonden moghen kennen, beweenen, ende haten. Ten derden, Ga naar margenootc wy moeten ouerloopen, als in Godts tegenwoordicheyt, al wat dien dach ghepasseert is, in ghepeysen, woorden, wercken, ende versuymenissen. Ten vierden, Ga naar margenootd wy moeten oodmoedichlick Godt vergheuenisse bidden, van al dat wy teghen hem ghedaen hebben. Ten vijfsten Ga naar margenoote wy moeten een vast opset maken van ons met Godts hulpe te biechten ende te beteren. Moet men iet meer doen? Wy moeten daer nae lesen Onsen Vader, Weest ghegroet; het Ghelooue, de tien Gheboden: voordt oock bidden voor onse weldoenders, leuende ende doode, ende groeten onsen goeden Enghel, ende andere Heyligen Godts, tot de welcke wy meest deuotie hebben. Wat profijt komt uyt het ondersoecken van onse conscientie t'elcken auende? Ten eersten, wy krijghen eene salighe kennisse van onse verworpenheyt, ydelheyt, slauernije, ende groote schulden; ende van Godts goedertierenheyt, bermherticheyt, ende verduldicheydt. Ten tweeden, wy verkrijghen vergheue- | |
[pagina 112]
| |
nisse van alle de schulden onser sonden, is 't dat wy het selue met oprecht leedtwesen onser Ga naar margenoot+ misdaden ghebruycken; soo Christus selfs bewijst uyt de parabel van eenen Koninck, die rekeninghe houdende met sijne schuldenaers, eenen gevonden heeft, die hem schuldich was tien duysendt talenten, die hem veroodmoedighende voor den Koninck, heeft volkomen quijtscheldinghe sijner gantscher schuldt van den Koninck verkreghen. Het selue belooft ons Godt door sijnen Prophete Ezechiel, als Ga naar margenoot+ hy seght: Bekeert v, ende doet penitentie van alle uwe boosheden; ende de boosheyt en sal v ten valle niet wesen. Ten derden, onse conscientie wordt verlost van de vreese des stranghen oordeels Godts; Ga naar margenoot+ want Paulus ons vermaent: Waer't dat wy ons-seluen vonnisten, wy en souden niet ghevonnist worden. Ten vierden, het profijt is menichvuldich, om de menigerhande deughden die in dese ondersoeckinghe gheoeffent worden, als zijn, 1. Hope van vergeuenisse. 2. Liefde tot Godt. 3. Leedtwesen van onse sonden. 4. Oodmoedicheyt. 5. Ghebedt. 6. Verkiesinge der wercken van penitentie. 7. Opset van beteringhe. 8. Danckbaerheyt. 9. Suyuere meyninghe. 10. Opofferinghe onses-selfs in den wille Godts. Ten vijfsten, wy worden Koninghen van ons-seluen, ende verkrijghen eene gherustheydt Ga naar margenoot+ van conscientie, de welcke den Wijsen-man verghelijckt by eene gedurige maeltijdt. Wat leer ons de heylighe Schrifture van dese ondersoeckinghe der conscientie? | |
[pagina 113]
| |
Sy verweckt ons daer toe met seer klare woorden. Jeremias in sijne Beklagingen spreeckt op deser maniere: Laet ons onse wegen ondersoecken, Ga naar margenoot+ ende tot den Heere wederkeeren. Ende in sijne Prophecije vermaent hy ons: Neemt de steenen Ga naar margenoot+ wech van den wech, ende vergadert-se in hoopen. Job spreeckt in deser voeghe: Wie sal my Ga naar margenoot+ gheuen dat ick hem kenne ende vinde, ende dat ick kome tot sijnen rechters-stoel? Ick sal voor hem het oordeel stellen, ende mijnen mondt sal ick vullen met straffinghen. Dauid besluyt de vrucht van dese ondersoeckinghe, als hy seght: Teghen den auendt Ga naar margenoot+ sal het weenen duren, ende in den morghenstondt de blijdschap. Want die Ga naar margenoota 's auendts met tranen saeyen, sullen 's morghens met verheughinghe huns gheests de vruchten maeyen. Wat leeren ons de H. Vaders van het auendt-ghebedt? Den H. Chrysostomus seght: Eer dat v Ga naar margenoot+ den slaep ouervalt, brenght ten voorschijne uwe conscientie, ende zijt ghedachtich uwer sonden. Den H. Bernardus leert ons den boeck onser conscientie confereren met den Ga naar margenoot+ boeck des leuens: ende is't dat in onsen boeck anders staet dan in dien, vermaent hy ons, dat wy onsen nae dien souden beteren; op dat den boeck onser conscientie, in het oordeel, van Godt, als valsch, niet verworpen en worde. Den H. Gregorius verweckt ons tot het selfste: Ga naar margenoot+ Laet ons nu, seght hy, door de ghepeysen ons voor Godt vonnissen: op dat wy naemaels van Godt niet stranghelick gevonnist | |
[pagina 114]
| |
en worden: want soo wie sy-seluen beschuldight, bluscht de tornicheydt des Rechters. Wat moeten wy doen nae ons auendt-ghebedt? Wy moeten ons herte met Godt vereenight houden, ouerdenckende dat daer veel menschen dien nacht steruen sullen; onseker wesende wanneer het onsen keer wesen sal: ende alsoo in allen gevalle tegen de komste Godts, die Ga naar margenoota seer onvoorsienlick ende onseker wesen sal, ons ghereedt houden. |
|