Den schat der christelicker leeringhe tot verklaringhe van den catechismus
(1610)–Lodewijk Makeblijde– Auteursrechtvrij
[pagina 93]
| |
De X V I I I. lesse.
| |
[pagina 94]
| |
Hoe veel deelen heeft dese groetenisse? Dry. Het eerste deel besluyt dry weerdighe tijtels van Maria: te weten 1. Vol van gratie. 2. Den Heere is met v. 3. Gebenedijdt zijt ghy bouen alle vrouwen. Het tweede deel besluyt den lof van haren Godlicken sone: te weten, Gebenedijdt is de vrucht uwes lichaems Iesus. Het derde deel besluyt eene bede tot Mariam: te weten, Bidt voor ons sondighe menschen. Wie heeft dese groetenisse ghemaeckt? Godt selfs heeft die ghemaeckt, ende ons door dry verscheyden verkondight. Het eerste deel, door den Enghel Gabriel, Ga naar margenoota als den Sone Godts mensch wierdt. Het tweede deel, ende de laetste woorden van het eerste, door Ga naar margenootb Elisabeth moeder van S. Jan Baptist, vol van den H. Gheest, als Maria bevrucht wesende met haren Godlicken sone haer was Ga naar margenootc gaen besoecken. Het derde deel, door onse gheestelicke moeder de heylighe Kercke, die de eenighe bruydt Christi is: de welcke oock in de twee eerste deelen, de namen, Maria ende Jesus, bijghevoeght heeft. Wie is Maria die wy hier groeten? Sy is de dochter van Joachim ende Anna, huysvrouwe van Joseph, eene maeghdt vol aller deughden, de moeder van Godt den Sone, ende Koninghinne des hemels, onse weerdichste vrouwe, ende krachtichste aduocatesse by Godt den Heere. Waerom segghen wy, Weest ghegroet? 1. Om haer te vernieuwen de blijdschap die den Enghel Gabriel haer aenbrocht, als hy die selue woorden tot haer seyde. 2. Om te bewijsen dat wy van hare kennisse | |
[pagina 95]
| |
zijn, ende haer alle affectie des herten willen bewijsen, voor de menichvuldige behelpsaemheden die sy ons doet. Wat bediedt haren eersten tijtel, Vol van gratie? 1. Dat sy Ga naar margenoota noyt besmet en is gheweest met eenighe sonde. 2. Dat sy van den Ga naar margenootb eersten ooghenblick harer ontfanghenisse vol is geweest van de gratie des H. Gheests; ende meer heeft ghehadt alleen, Ga naar margenootc dan alle de andere pure creaturen t samen: soo dat alle hare gepeysen, woorden, ende wercken uytnemende gheweest zijn in verdiensten. Wat bediedt den tweeden tijtel, Den Heere is met v? Vier dinghen. 1. Dat Godt haer tot alle tijden ende wijsen met eene gedurighe hulpe bewaert, besorght, ende beschermt heeft. 2. Dat Godt uyt haer Ga naar margenootd suyuer bloedt sijn lichaem ontfanghen heeft. 3. Dat hy Ga naar margenoote in haer lichaem neghen maenden gherust heeft, ende by haer dertich iaren gewoont heeft. 4. Dat hy nu altijdt Ga naar margenootf hare begheerte volbrenght. Wat bediedt den derden tijtel, Gebenedijdt zijt ghy bouen alle vrouwen? Dat sy alleen, onder alle de vrouwen, 1. Ga naar margenootg moeder en maghet is. 2. moeder is van sulcken weerdighen sone, die Ga naar margenooth t'samen Godt ende mensch is. 3. Dat sy alleen gebaert heeft sonder pijne, iae met groote vreughdt. 4. Dat hy Ga naar margenooti de hoochste digniteyt ende staet heeft, die eene vrouwe kan ontfanghen; te weten, der Moeder Godts, ende Coninghinne des hemels. | |
[pagina 96]
| |
Hoe looft ghy haren sone in dese groetenisse? Seggende: Ghebenedijdt is de vrucht uwes lichaems Iesus. Want wy dancken Jesum, dat hy dese heylighe maghet voor moeder genomen heeft: op dat sy ons by hem met hare moederlicke authoriteyt soude behelpsaem wesen. Dit dient oock tot lof van Maria: want de weerdicheydt van den sone komt tot vereeringhe van den moeder. Wat doen wy in het laetste deel van dese groetenisse? Wy bidden dat sy ons nu in dit leuen wille bijstaen; ende besonderlick in de ure onser doodt, als wy in den uytersten noodt sullen wesen: want om ons te helpen is sy van Godt verkoren om de Moeder Godts te wesen, ende den Sone Godts is geworden haer waerachtich ende naturelick kinde. Waerom leest met ghemeynlick den Aue Maria nae den Pater noster? Om der Moeder Godts te recommanderen ons ghebedt, dat wy tot Godt ghesproken hebben: op dat sy't by hem soude willen voorderen, ende dat in het selue ghebedt van onsen weghe ghebreeckt, door hare bermherticheydt soude vervullen. Waerom luydt men drijmael 's daechs tot den Aue Maria, 's morgens, 's noenens, ende 's auendts? Dit doet de H. Kercke, 1. Om ons te vermanen, dat wy de hulpe Godts, ende sijner Moeder dickwijls van doen hebben. 2. Om ons ghedurichlick ghedachtich te maken dry besondere mysterien onses gheloofs: van de | |
[pagina 97]
| |
menschwordinghe Christi, 's auendts; van de doodt Christi, 's noenens; ende van de verrijsenisse Christi, 's morghens. Wat lof geuen de heylige oude Vaders der Moeder Godts Mariae? Den Ga naar margenoota H. Augustinus noemt haer de eenige hope van alle sondighe menschen. Den Ga naar margenootb H. Athanasius noemt haer eene nieuwe Euam, ende eene moeder des leuens. Den Ga naar margenootc H. Chrysostomus noemt haer de alderheylichste, aldergeluckichste, ende gantsch onbevleckte moeder van onsen Godt. Andreas Ga naar margenootd Cretensis noemt haer den alderverciertsten tempel der glorie Godts, het thresoor van het eeuwich leuen, de slaepkamer daer Godt onse menscheyt ghetrout heeft, eene toevlucht tot versoeninghe der menschen, de eere der Propheten ende Patriarchen. |
|