Den Lusthof der gheestelicke oeffeninghen
(1617)–Lodewijk Makeblijde– Auteursrechtvrij
[pagina 395]
| |
I.Doet neerstelick het Bereydende gebedt, ende de twee inleydinghen tot de meditatie. | |
II.Mediteert op elck point van de aen-ghenomen materie ghebruyckende uwe memorie, ende v verstandt. Neemt ghy eenighe historie: sult die op een van dese dry navolghende manieren mogen mediteren. De eerste is, Aensiet elcken persoon dier daedelick in komt, oft oock soude konnen in-komen: bemerckt hunne ghepeysen, woorden, manieren, wercken, ende treckt uyt elck eenighe goede vermaninghe. De tvveede, Bemerckt de seuen omstanden elcker historie. Dese zijn: Wie, Wat, Waer, Door wat hulpe, Waerom, Hoe oft In wat maniere, Wanneer: ende treckt uyt elcken omstandt eenighe salighe verweckinghe. De derde is, Ondersoeckt uyt de historie eenighen gheestelicken sin: oft by maniere van figure tusschen het oudt ende nieu Testament oft ghelijckenisse tusschen de strijdende ende triumphante kercke: oft anderen sin die aengaet de besondere maniere van elcke Christen siele, gheestelick verstaende, dat lichamelick gheschiedt. Maer neemt ghy eenighe materie, die gheen historie en besluyt, ghebruyckt dan, nae de verscheydentheyt der materien, de verschey- | |
[pagina 396]
| |
den voor-gheschreven manieren van die te ouerlegghen. | |
III.Verweckt in het mediteren, door den dienst der memorie ende des verstandts, uwen wille, tot eenighe goede beweghelickheydt, ende arbeydt die v in te drucken. Dese zijn: 1. Medelijden. 2. Leedt wesen. 3. Begheerte tot eenighe deughdt 4. Betrouwen op Godt. 5. Liefde. 6. Verwonderinge. 7. Vreese. 8. Dancbaerheydt. | |
Om dese beweghelickheden in ons te drucken dienen dese vier middelen.1. EEnige exempelen, parabolen, oft ghelijckenissen ghebruycken. 2. Aenmercken waer toe de persoonen die in de meditatie komen ons verwecken: te weten, om iet te begeeren, te doen, oft te laten. 3. Doen t'samen-sprekinghen met v seluen, ende alderhande creaturen: prijsende, verweckende, troostende, kussende, omhelsende: berispende, straffende, dreyghende, verfoeyende, betredende. Namentlick met Godt, iet van hem begeerende, met smeecken, pramen, dancken, prijsen: v dragende voor hem, nu als een kindt voor sijnen Vader, nu als eenen dienaer voor sijnen Heere, nu als eene bruydt voor haren bruydegom, nu als eenen bedelaer voor eenen rijcken, nu als eenen schuldenaer voor sijnen schultheere, nu als eenen siecken voor sijnen medecijn, nu als eenen misdadigen voor sij- | |
[pagina 397]
| |
nen rechter. 4. Verwecken in v verscheyden suchten: als, Och hoe langhe sal ick v, mijnen Godt, noch vergrammen, o Heere, hoe goedt ist v te dienen! o Godt vvilt my toch bystaen. | |
IIII.Als ghy v gantsch beweeght vindt, doet aendachtelick oft na elck point, oft oock alleen in't eynde der gantscher meditatie, de dry eyndelicke t'samen-sprekinghen: d'eerste tot Maria, de tweede tot Iesus, de derde tot den hemelschen Vader: Ende sluyt alsoo alle de goede beweghelickheden ende het eynde uwer meditatie. |
|