Den hemelschen handel der devote zielen
(1625)–Lodewijk Makeblijde– Auteursrechtvrij
[pagina 388]
| |
De X. Meditatie.
| |
[pagina 389]
| |
heylighen Bernardinus van Senen bevestight met sijn schrijven dese sententie, als hy seght: Ga naar margenoot+ hoe wel de Schrifture niet en verhaelt, wanneer dat Ioseph ghestorven is; soo is't gansch gheloofbaer dat hy voor Christus lijden dese stervelijckheydt af-gheleyt heeft. Ioseph stierf in een ghedaeght ouderdom; maer Christus jonck in sijn vier-en-dertichste jaer. De doodt en houdt gheen orden ghelijck den mayer, die oudt ende jonck gras t'samen af-maeyt. Gheluckich is hy die altijdt tot sterven ghereet is, ende die jonck van jaren, maer out in deughden, rasch de salicheydt beerft. Ga naar margenoot+ Bemerckt ten 2. sijn overlijden. Den heylighen Bernardinus dit beschrijvende, seght: Wie sal konnen begrijpen de lieflijcke vermaningen, vertroostinghen, beloften, verlichtinghen, vyerighe beweghelijckheden ende hemelsche openbaringhe, die Ioseph in sijn af-scheyden van dese wereldt, soo wel van Godt ende sijn Enghelen, als van Iesus die Godt was, ende wien hy veel ghetrouwe diensten ghedaen hadde, ende oock van sijn heylighe bruydt ontfanghen heeft? Overleght hier, hoe heylichlijck dat hy hem tot sterven bereyt heeft, hoe dat hy na het besitten van Godts glorie verlanghende, ende na het aenschouwen van Godts lieflijck aenschijn, haeckte; hoe dat hy hem met vollen troost in alle Godts beschickinghe overgaf, ende om die te voldoen, geerne van sijn bruydt ende het kint scheydde; wel wetende dat hy door het claer aenschouwen Godts beter alle dingen sien en weten konde, die hem aen-ginghen, als hier by hen wesende. Leert van hem, o mijn ziele, niet buyten Godt beminnen, ende alle vrienden geerne verlaten, om uwe salicheydt te bekomen. Ga naar margenoot+ Den selven Bernardinus schrijft, dat Iesus ende Maria sijn sterven, tot een teecken van liefde, beweent hebben. | |
[pagina 390]
| |
Ga naar margenoot+ Bemerckt ten 3.de begravenisse van sijn heylich lichaem. Den Eerweerdigen Beda schrijft, dat hy seer eerlijck in het dal Iosaphath (het welck light tusschen den berch van Oliveten, ende den berch Sion, die binnen Ierusalem was) begraven is. Ontrent het graf, daer het lichaem van sijn alder-heylighste bruydt namaels ingheleyt is: want den Heere begeerde dat de graven van den bruydegom ende van de bruyt, die malckanderen soo reynichlijck bemint hadden, van de gheloovighen t'samen geeert souden worden. Christus ende sijn moeder hebben dit heylichlijck vergheselschapt: want het dan soo de ghewente was onder de Ioden: Ga naar margenoot+ als 't blijckt uyt de Euangelische Historie van de weduwe in Naim. die het lijck van haren soon, dat-men buyten de stadt Naim om te begraven droech, al schreyende volchde. Iesus konde sijnen voeder Ioseph, door het aen-raecken der doodt-kiste verwecken, ghelijck hy den soon van de voor-noemde weduwe ghedaen hadde; maer heeft dat willen uyt-stellen tot sijn verrijseniss. Leert hier de Reliquien der Heylighen in grooter weerden ende eeren houden: de plaetsen daer de Christenen begraven worden, noyt sonder gedachtenisse haerder zielen voor-by-gaen, ende op Godts wijse beschickingen, 't zy levende, 't zy stervende vastelijck betrouwen. Ga naar margenoot+ Bemerckt ten 4. Hoe Ioseph ten tijde van Christus verrijsenisse vander doot verresen is; op dat hy, die met Christo soo veel jaren hier ghewoont hadde, ende met sijn lichaem hem veel diensten ghedaen hadde, t'samen met hem verrijsen, ende ten hemel varen soude. Want Mattheus schrijft, Ga naar margenoot+ dat naer Christus doodt de graven open-ghegaen zijn, ende veel lichamen der Heylighen, die ghestorven waren, zijn op-ghestaen, ende gaende uyt de graven, zijn na sijn verrijsenisse | |
[pagina 391]
| |
ghekomen in de heylige stadt, ende hebben hen veel menschen geopenbaert. Dit bemerckende Ioannes Gerson, Cancelier van Parijs, seght: Ga naar margenoot+ Is't datter veel der heylighe Vaders met Christo verresen zijn, wie sal twijfelen oft Ioseph is een van die gheweest, die hem verthoont heeft aen sijn lieve bruydt, ende daer na met Christo ten hemel ghevaren is, om soo met Christo in alle eeuwicheydt het rijck sijnder glorie te besitten? Het selve ghevoelen heeft van hem den heyligen Bernardus, want hy schrijft: Men mach Godt-vruchtelijck gelooven, dat Ioseph met ziel ende lichaem gheglorificeert is: het welck hem Godt vergunt heeft: op dat, gelijck dat alder-heylichste huys-ghesin, bestaende in Iesus, Maria, ende Ioseph, hier op der aerden, in dit leven, soo wel in ellendich verdriet, als in Godts lieflijcke gratie versaemt was gheweest, versamelijck oock na den lichame verresen, inden hemel soude regneren. Waer toe hy voort-brenght dese woorden Pauli: Ga naar margenoot+ Wetende dat ghelijck ghy mede-ghesellen des lijdens zijt: alsoo sult ghy der vertroostinghe vvesen in Christo Iesu onsen Heere. Peyst hier, tot wat eene weerdicheyt dat Godt die lichamen sijnder uytverkoren, die nu inder aerden verrotten, ten joncksten daghe verheffen sal; als hy die sal verwecken, ende sijn glorieus lichaem ghelijck maecken in onlijdelijckheydt, Ga naar margenoot+ schellicheyt, subtijlheyt,ende claerheyt. Hoe behoorden wy die nu in Godts dienst te verslijten, op dat sy te meer, als sy hier tot sijnder eeren verdruckt worden, in meerder glorie hier naermaels in alle eeuwicheydt by hem mochten schijnen? Ga naar margenoot+ Bemerckt ten 5. Wat glorie dat den heylighen Ioseph inden hemel besit. Hy is, seght den gheleerden Gersonus, aen de rechter handt Iesu Christi ghestelt, dat is, in sijn alder-sonderlinghste goederen. Ende voeght daer by: | |
[pagina 392]
| |
Wy konnen bevinden hoe hooghe dat Ioseph in glorie hier boven verheven is, als wy bemercken dat hy sulck-eenen uytnemenden heylighen man in onse ellendighe wereldt bevonden is gheweest: voorwaer na dat Christus seght: Ga naar margenoot+ Daer ick ben, daer sal mijnen knecht wesen. Wat plaetse en sal hy niet hebben, die hier het ampt ende den naem van sijnen vader ghehadt heeft? hy moet sonder twijfelen hem aldernaest zijn in den hemel, die naer Maria hem alder-ghedienstichst ende alder-ghetrouwst ghevonden is geweest hier op der aerden. Godt geeft daer loon na een ieghelijcks deughdelijcke wercken. Siet dan u wercken aen, ende bekent daer uyt uwen loon, dien ghy hier namaels voor alle eewicheyt verwacht. Ga naar margenoot+ Bemerckt ten 6. Hoe krachtich dat sijn ghebeden in den hemel voor ons zijn, ende hoe veel dat hy by Godt vermach. Dit bewijst den selven Gersonus, als hy seght: hoe krachtich is sijn ghebedt om te verwerven, als den man bidt sijn vrouwe, ende den vader sijn kint? Sal-men dit anders als voor bevel houden? Dus eert ende dient hem stadichlijck uyter herten, die u by Godt soo sekerlijck helpen kan: volght sijn deugden ende heylich leven na, ende leert van hem, hoe dat ghy Iesus gratie bewaren moet, ende met die u ter salicheyt beneeringen. Wilt ons, o heylighen voeder Godts met de ooghen uwer ghenaden aensien, ende ons helpen, om u, naer de weerde uwer hoocheydt te dienen, uwe alderheylichste bruyt Maria sonderlinghe doen eeren, wilt ons in de liefde Iesu ontsteken, ende als eenen schoonen dageraet, tot den volmaeckten dach aller deughden voorderen; op dat wy door uwe hulpe, Marie onderstant, ende Iesus gratie, het rijck sijnder glorie hier moghen verdienen, ende hier namaels eeuwichlijck met u besitten. |
|