greep, schreeuwend met de linkerhand in het aangezicht krauwde.
Justine trad zegepralend in de kamer met haar zoontje.
‘Gij houdt dus,’ sprak Marie op dit oogenblik, tot Alexis opziende, die nevens haar aan de tafel stond, ‘het realisme in de kunst voor een....’
‘Dada, dada,’ riep de kleine, die zijnen vader zag.
‘Voor een antagonisme,’ vervolgde de tengere vrouw zonder op die uitroeping te letten, ‘een eigenlijk antagonisme van.....
‘Papa, papa,’ onderbrak haar het vroolijk opwippend kind, dat de vader op den arm had genomen en liefderijk toelachte.
‘Baiser, Papa,’ sprak Justine tot den kleine.
‘Baiser, Mama,’ antwoordde Alexis in volkomen vergetelheid van zijn zoo even onderbroken gesprek, en als met een inzicht van grootmoedigheid om zijne zwagerin niet gansch van de liefkoozingen des knaapjes te berooven, boog hij het naar haar toe en sprak streelend: ‘Baiser, ma tante Marie,’ maar bemerkte toen eerst, dat Dieudonné tot groot gevaar harer schoone kanten en strikken eene chocoladesigaar in de hand hield, waaraan hij duchtig knaagde.
‘O gij kleine realist!’ riep hij met vaderlijke teederheid zijn bemorst aangezichtje kussend, uit, en beide ouders lachten om zijne kuren.
Maar tante Marie was heel van haar stuk gebracht en trok naar boven zonder een enkel woord te spreken, en wanneer George later voor het avondmaal beneden kwam, verklaarde hij met verfronsten wenkbrauwboog, dat zijne vrouw hoofdpijn had en heden liefst niet meer van hare kamer komen zou.