Itinerario, voyage ofte schipvaert naer Oost ofte Portugaels Indien 1579-1592. Tweede stuk
(1956)–Jan Huyghen van Linschoten– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 41]
| |
Dat 43. capittel.
| |
[pagina 42]
| |
ende Jerusalem, en spreken duer de banck goet SpaenschGa naar voetnoot1). Onderhouden den Saboth, ende andere Jodtsche cerimonien, en hopen noch op de comste vanden Messias. De Mooren van gelijcken hebben hare meskytas, daerse haer gebet doen, en boven de kerke veel solders ende galleryen, daerse de kinderen hare cathagismus leeren. Eerse in de kerck gaen, wassenGa naar margenoot+ hare voeten, waer toe altoos eenen back met water besyden de kercke staet, en laten altoos hare alparcosGa naar voetnoot2) ofte schoenen buyten de kerck duer, eerse in gaen, ende binnen comende vallen op haer aensicht plat neder, en maken met opstaende armen ende handen veel visvasen. Zy worden ooc besneden als die Joden; eeten geen verckenvleeijsch. Doodt wesende worden begraven, en hebben in hare kercken ‖ gants geen beelden noch figueren dan sommige opgerichteGa naar margenoot+ steenen ofte sercken met uytgehouwen ChaldeeuscheGa naar voetnoot3) letteren uyt haren alcoran. Als ickGa naar voetnoot4) eens bygevalle daer voorby passeerde met een Portugees, kregen sonderlinge lust om die Machometiste kercke te sien, en haer manier van bidden, 'twelc ons belet worde vande duerwachter, die ons beval, ons schoenen uyt te trecken, maer omdat wy't weygerden, seyde, dattet ons niet gheoorloft en was, alsoo inde kercke te gaen; maer om die te besien liet ons tot inde duer comen, en dede van binnen sommige vensters open, so dat wy claerlick mochten sien, watter in was. Doen vraeghden hem den Portugees, waer haren god ende heyligen waren,Ga naar margenoot+ diese aenbaden, om dat hy de kercke, als geseyt is, ydel sagh. Doen antwoorden den Moor, dat zy gheen ghebet voor hout en steen deden, dan aenden levenden god, die inden hemel is, ende seyde: ghy luyden Portugeesche Christenen ende heydenen zijt alleens, want aenbidt die ghemaeckte beelden ende ghy gheeft haer Ga naar margenoot+die eere, die alleen den levenden god almachtigh toe comt, metGa naar margenoot+ welcke antwoort die Portugees soo quaet wert, dat hy hem begost te schelden met vele harde woorden, so datter een groote vergaderinghe werde van Mooren ende Indianen, ende souder een groote haperinghe ghekregen hebbenGa naar voetnoot5), had ick het niet verschoont ende | |
[pagina *10]
| |
[pagina *11]
| |
[pagina *12]
| |
[pagina 43]
| |
hem uyt de weegh ghetrocken, en ginghen onsen wegh, so dattet daer by bleef. Dese Mooren doen ooc grooten handel in alle speceryen na't Roode-meyr ende ander wegen, so te water als te lande. En hoe wel dat sommighe onder die Portugesen woonen en met haer handelen, doen nochtans onder den duijm groot quaet, en zijn hare doot vyanden. Dese zijn die principaelste oorsake, datter niet meer Indianen tot het Christen geloove bekeert en worde, want doen haer uyterste beste om die Indianen daer van te trecken, waer mede van die Indianen haer leven ende usantien concluderendeGa naar voetnoot1). By dese naevolghende conterfeytsels machmen sien den staet vanden coningh van Cochin, op den olyphant gheseten, als hy uyt rijdt met zijn nayres ofte edelen en soldaten, die hem bewaren ende gheleyden, desghelijcks daer nae die ander Malabaren, man ende vrouwe, diemen polyas noemt, met die Mooren ofte Machometisten, die in Cananor en onder die Malabaren zijn woonende, Ga naar margenoot+als gheseyt is. Noch so suldy ‖ afghemaelt vinden die Christenen, diemen noemt van S. Thomas, welcke veel onder die Malabaren woonen, met een dick been, ghelijckse gheboren wordenGa naar voetnoot2), als wy inde beschryvinghe vande custe verhaelt hebben, met die figueren van die van Pegu ende d'eylanden Molucos, &c. |
|