Itinerario, voyage ofte schipvaert naer Oost ofte Portugaels Indien 1579-1592. Tweede stuk
(1956)–Jan Huyghen van Linschoten– Auteursrechtelijk beschermdDat 36. capittel.
| |
[pagina 18]
| |
sullen haer om gheenen waerom doen ter aderlaten, maer cureren haer met cruyden ende smeringh ende bestrijcken met sandalen en dierghelijcke welriekende houten. In Goa, ende aen die zee custen zijn veel bramenes, die haer gemeenlijck geneeren met cramerye, cruyden ende aptekeryen int cleijn, maer met weynigh curieusheyt, en vuylichlic. Zijn seer subtijl op hare rekeninge ende schryven, ende scherpsinnich, waerom maecken die ander slechteGa naar margenoot+ Indianen ende 'tghemeen volck wondere beuselingen ende grillen diestGa naar voetnoot2) van dat hare religie ende superstitien aengaet, ende die Ga naar margenoot+ghemeene man gheloven haer als propheten. Het gheene dat haer des morghens eerst int gesichte comt, dat aenbidden zy dien gheheelen dach. Die vrouwen hebben maer een doeck om't lijf, als zy uyt gaen, die haer bedeckt van boven 'thooft tot die knien toe ende voorts naeckt; hebben ringhen deur de neus, om de beenen ende teenen ende den hals, aen elcken arm, beyde handen seven ofte acht ringhen ofte manilias, sommighe van silver ende vergult, diet vermogen, maer 'tghemeene volck van glas, welcke is ghemeenlijck de dracht van alle Indiaensche vrouwen. Als die vrouwe is van Ga naar margenoot+seven ende die man van negen jaren, so trouwense, maer en spreken malcander niet toe, tot dat de vrouwe is om te baren. Ende als die bramenes sterft, so vergaderen alle die vrienden ende maken eenen put inde eerde, daer zy veel hout ende goet in smyten, ende wesende jemand van machten, welriecken ‖ de sandalen endeGa naar margenoot+ ander cruyderen, rijs, koorn ende ander spijsen, met veel olye, om Ga naar margenoot+dat het vier te beter branden soude, ende alsoo smytense den dooden bramenes daer in, ende alsdan comt zijn vrouwe, gheleijt met veel speel-lieden ende hare naeste vrienden, al singhende eenighe liedekens, ofte lofsanghen van hare mans leven, ende die vrienden geven haer eenen moet ende versterckinge, datse haer man ghetrouwelijck wil volghen, ende met hem gaen leven inde ander werelt; so neemt zy dan hare juweelen af, ende deeltse met haer Ga naar margenoot+maechschap, ende springt al blydelijc ende lachende int vier, ende wort terstont vande omstaende met hout ende olye verstopt ende versmoort ende also met het lichaem van haren man tot asschen verbrant. Ende soo 't sake ware, dat selden ghebeurt, datse haer niet met haren man en wil verbranden, soo snijtmense het haer tot | |
[pagina 19]
| |
die gront toe af, ende en mach haer leuen dagen gheen juweelen ende cleynodien meer dragen, ende wort voortaen seer verschovenGa naar voetnoot1) ende van alle man veracht als een oneerlijcke vrouwe. Dese usantie van branden ghebruycken oock die eedelen ende principaelste van't landt, ende oock sommighe cooplieden, niet jeghenstaende worden alle die doode lichamen (het zy van wie dat is) tot asschen verbrant, ende die vrouwen naer haer mans doot het haerGa naar margenoot+ cort afghesneden, en gaen sonder juweelen, waer aen mense kent, dat het weduwen zijn. D'oorsake ende den eersten opcomst van die vrouwen met hare doode mans levendigh te brandenGa naar voetnoot2) is naer der Indianer selfs vertellen, als dat in lange voorleden tyden die vrouwen (gelijck zy seer luxurieus ende onkuijs van natueren ende complexien zijn) hare mans veel om den hals brachten met fenijn, als zy die moedeGa naar margenoot+ waren, gelijck zy daer seer behendigh in zijn, om alsoo beter te moghen altemets een verversinghe cryghen, hare onkuijsche begheerten ende lust te versaden, 'twelcke siende den coningh, dat hy zijn principale heeren, capiteynen ende soldaten, waermede hy zijn staet en coninghrijck moest onderhouden ende beschermen, dat die soo haest consumeerden ende te niet ghinghen door die boosheyt van die vrouwen, heeft het selfde soo veel het moghelijck waer willen beletten, waerom een expresselijcke wet heeft gemaecktGa naar margenoot+ ende gestatueert, als dat, soo haest als die mans gestorven ende verbrant soude werden, datmender die vrouwe levendigh Ga naar margenoot+met soude verbranden, om haer daer door een vreese aen ‖ te jaghen,Ga naar margenoot+ datse also souden cesseeren, die mans te vergeven, 'twelcke int eerste seer scherpelijc onderhouden is gheweest, welverstaende, dat het alleen geboden was beroerende die edelluyden, regierders ende bramenes, want het ghemeene volck geen gheweer noch wapenen mogen handelen, en zijn bynaer gelijck slaven; in somma, dat het metter tijt een gewoonheyt ende costuyme is gebleven ende houdent hedensdaeghs voor een punct van haer wet ende ceremonien van hare duyvelsche religie, ende doent althans uyt vrye ende goede wille, door haer aenporringhe van hare vrienden ende maechschap. Dese bramenes onderhouwen oock sekere vas- | |
[pagina 20]
| |
tendaghen int jaer, en dat met soo groote abstinentien, dat zy vande gheheele daghen, ja somtijts drie ofte vier daghen zijn sonderGa naar margenoot+ eeten. Hebben hare pagodes ende afgoden, wiens dienaers ende menistren zy zijn, daer zy wondere historien ende mirakelen af Ga naar margenoot+vertellen, en seggen, dat dese pagodes by haer menschen zijn geweest, ende door hare heylich leven ende goede wercken, in dese werelt gedaen, zijn door hare verdiensten int ander leven heylighen gheworden, alsse met hare mirakelen deur den duyvel gheopenbaert hebben, ende door haer bevel hare figueren afghemaeckt, inde leelickste ende grouwelickste forme, diemen soude mogen versieren. Dese bidden zy aen ende doen haer offerhande met veel Ga naar margenoot+duyvelsche superstitien, ende ghelooven vastelijck, dat het hare advocaten ende voorspraken by Godt zijn. Ghelooven oock allesGa naar voetnoot1), datter eenen oppersten godt is, diet al regiert, ende dat die ziele onsterffelijck is, maer datse van d'een lijf int ander loopt, so wel van beesten als van menschen, naer hare verdiensten, naer die wet van Pitagoras, wiens discipulen zy seggen te wesenGa naar voetnoot2). |
|