kapelaan der parochie Gijs van Rothem was tot de nieuwe leer overgegaan. Ook te Maastricht werden in het geheim bijeenkomsten gehouden.
Men noemt de Wederdopers wel eens de communisten van de 16e eeuw. Zij verkondigden gemeenschap van goederen en weigerden betaling van tienden, tollen en andere heffingen. Zij erkenden alleen het gezag van de leiders van hun sekte. Zij beschouwden de kinderdoop als ongeldig. Wanneer men tot de jaren des verstands was gekomen moest men zich opnieuw laten dopen, vandaar de naam Anabaptisten of Wederdopers. Een huwelijk tussen niet herdoopten werd als overspel beschouwd. Wederdopers mochten wel meer dan een vrouw erop na houden. Hun ‘koning’, Jan van Leiden had er zestien!
De nieuwe leer vond veel aanhangers onder handwerkers en boeren, die in Zuid-Duitsland onder leiding van Thomas Müzer in opstand kwamen. Deze werd door Philips van Hessen op bloedige wijze onderdrukt. Münzer werd gevangen genomen en terechtgesteld.
De sekte der Wederdopers was gesticht door de uit Zwickau (in Saksen) afkomstige wever Nikolaas Storch. Hij stichtte ‘een nieuw rijk Gods’, het nieuwe Sion, waarvan hij zich als profeet uitriep. Hij trok met 12 apostelen en 72 discipelen naar Wittenberg om er de strijd aan te binden met de Lutheranen.
Wij zullen ons beperken tot de gebeurtenissen te Maastricht. Ter verduidelijking vermelden wij nog, dat de Wederdopers zich onder leiding van hun ‘koning’ de Nederlander Jan van Leiden (Jan Beukelszoon) in 1534 meester maakten van Munster, door hen uitgeroepen als het nieuw Jerusalem. Goed bewapende groepen Wederdopers pleegden mislukte aanvallen op Hollandse steden o.a. op Amsterdam en Leiden. In Amsterdam wekten zeven mannelijke en vijf vrouwelijke Wederdopers grote beroering, door als eerste Nederlandse ‘streakers’, poedelnaakt door de straten te rennen, onder het aanroepen van de ‘wrake Gods’. Zij werden gevangen genomen en terechtgesteld.
Te Maastricht werden de Lutheranen en Wederdopers met zware straffen bedreigd. Toch verbleven hier in de jaren 1532-1534 meer