Het was misschien een fout van me, maar ik vroeg hem vriendelijk wat de expositie beteekende. Want ik werd uit de wirwar van bruiloftstoeten, doopscènes en liefdesbetuigingen niet wijs.
De man keek mij aan, droef, verheven, als een martelaar, en zei alleen: ‘il mio romanze....’, terwijl hij met de onder de lappen verborgen linkerarm een weidsch gebaar maakte, dat alle teekeningen in éénmaal omvatte.
Ziedaar dus een nieuw beroep.
Men teekent nauwkeurig alles uit zijn leven neer: de geboorte (afgaand op het getuigenis van die er bewust bij tegenwoordig waren), de doop, de verloving, het huwelijk, de gelukkige dagen die daarna volgden, het roomblanke kind dat uit de echtverbintenis geboren werd, en slaat dan een triestige lap om, en gaat op de stoep zitten.
Drie koperen soldi lagen op het stuk karton, dat als cassa diende. Uit Uw naam, lezer, en om de bekende Kunst in Nood te eeren, heb ik er een bijgesmeten.