ment waer op meest alle onse Minne-beelden te recht sijn aengheleyt.
Voor soo veel wy willen segghen van Vleeschelijcke Minne, moet den Leser sich voorstellen soodanighe, die de voldoeninghe van Vleeschelijcke lusten, (met alle duystere middelen van bedrogh) soecken, ende beminne, welcke midd'len (spruytende uyt Vleeschelijcke minne) veroorsaken die selvighe, inder waerheydt den naem van godloos te moghen gheven.
Wat begheerlijcke Minne sy, bewijsen ons die geene, die den Huwelijcken Staet aenvaerden, meer uyt begheerte tot Rijckdommen, ofte groote Schatten, ende midd'len te behyliken, als uyt natuerlijcke beweginghe van Liefde, dit is begeerlijcke minne, ende wat soodanighe minne veel tijts werckt, kunnen ons vele exempelen van dien ghetuyghen: hoe veele vintmer heden, die niet uyt rechte Liefde, maer alleen om de Schatten, die sy besitten, ende de Rijckdommen die sy beheerschen, ten Huwelijck versocht werden; sonder datter ghelet wert op Eer, Deucht, wel leven, goede Zeeden, oprechte gheneghentheden, ende ghetrouwe Liefde; sulcx dat niet sonder reden, nochte waerheydt, de soodanighe minne oneerlijck, mach ghenoemt werden, derhalven mijne Minne-Beelden daer op aengheleyt, om met die selvighe te moghen aenwijsen de ghebreecken, ende de swaricheden, die de Huw'lijcken )op sulcker wijs begonnen) leyder, onderworpen moeten wesen, op dat den Leser door dien gheleert, ende ghewaerschouwt mochte werden soodanighe minne te mijden, om in de ghebreken, ende Ellenden (uyt die selvighe volghende) niet te moghen vervallen: maer indien yemant tot dien waerde, ende Christelijcken Staet des Huw'lijcx mochte ghesint sijn, die ghelieve voor al te