na te houden. Het lijkt alsof mensen wier bestaan gevuld is met daden, aan een geestelijk leven niet helemaal toekomen - omdat ze er minder over praten? Hoe ziet het geestelijk leven eruit van iemand op het ogenblik dat hij zich voor iets dat niet goed is afgelopen, verantwoordelijk stelt?
Waarom spreken de mensen meestal niet de waarheid? Wat is de functie van de leugen en hoe komt het dat de leugen, in het openbaar en in privé, een steeds uitgebreidere functie krijgt? Is het waar dat geestelijke en materiële vrijheid elkaar uitsluiten?
Hoe ziet ons gevoel eruit? (essay)
Het tere schoudertje, de meisjesarm die, achterwaarts, met een kuiltje boven in het vlees, naar buiten stak en via de elleboog weer naar binnen. De smalle pianovingertjes aan het machtige stuurwiel, met die chroomrand van het portier eromheen - een prachtig schilderij.
Ik moest mij een beetje bukken om haar gezichtje te zien. Haar grijze, liefdevolle ogen...
‘Bye...’
Haar aarzeling om weg te rijden...
‘Bye...’
Typografische redenen dwingen mij deze scène te bekorten. Het is maar net wat je wilt. Dat is al tienduizend jaar zo, maar vragen van ‘wat wil je’ is gewoon niet netjes. Je vraagt: wat zijn je normen, wat zijn je criteria.
En dan loop je terug, langs de grijze, torenhoge stammen van de koningspalmen, langs het groen van de tuinen die worden besproeid en langs het geel van de tuinen die niet worden besproeid. Langs de tientallen verchroomde portierramen van de andere auto's en geen mens te zien. Wat zich in de stille, sjieke buitenwijken van een Zuid-